A Vasfüggöny emlékét próbálja összefűzni és fenntartani a nyomvonalán létrehozandó túraút (ICT), vezette fel az útról szóló bácsalmási fórumot Hogyor Veronika, a Nemzeti Agrárszaktanácsadási, Képzési és Vidékfejlesztési Intézet referense. Az ICT az EuroVelo európai kerékpárút-hálózat leghosszabb, több mint tízezer kilométeres tagja. A 14 útvonalból három is érinti Magyarországot, és a 13-as Vasfüggöny mellett a Duna menti 6-os is áthalad Bács-Kiskun megyén. Az ICT kijelölésében 15 partner vett részt, köztük a NAKVI, amely a szlovén- és szerb-magyar határszakaszért felel. Bemutatták a Vasfüggöny út tervezett útvonalát, amely a megyében Mohácstól Bácsalmáson át Tompáig tart.
Az, hogy egy vékony vagy vastag kék csík hol látszik, nem azt jelenti, hogy csak és kizárólag az azon fekvő települések, turisztikai célok jöhetnek szóba – ha vannak ilyenek a közelben, természetesen ezekkel is mindenkinek számolnia kell, bocsájtotta előre Tar Gyula. A NAKVI igazgatóhelyettese szerint nem kell senkinek csüggednie, ha a tervezett útvonal épp nem érinti valaki települését, mivel kiegészítő utakat is ki lehet kijelölni.
A szándékok szerint „Európa kerékpáros sztrádái” lesznek az EuroVelo útvonalai, emelte ki Szőllőssy Balázs, a Kerékpáros Magyarország Szövetség ICT/Vasfüggöny projektvezetője, aki szerint ennek köszönhetően Bácsalmás egyfajta regionális központtá válhat. Hangsúlyozta, hogy a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) nevesíti is az EuroVelót, de a többi programban nevesített kerékpárút-fejlesztésekkel is az a távlati cél, hogy ráhordják a forgalmat az EuroVelo-utakra. Elkészült egy terv a 14-es jelzésű útvonalra is, amely a megye északi részén menne át.
Jó, hogy a ráhordó utakat lehet fejleszteni a GINOP forrásaiból, mert valóban szükség van ilyen hálózatok létrehozására, mondta Kecskés László, a Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat Hivatala Területfejlesztési Irodának vezetője. Fontos, hogy a fejlesztésekre a turisztikai szolgáltatók is fel legyenek készítve, amit képzésekkel segítenének elő, de elsősorban együttműködésre van szükség, amiben a LEADER-szervezeteknek is lehetne szerepe. A kerékpáros infrastruktúra javítását a Bejárható Bács-Kiskun Megye program részeként fűzik össze más közlekedési fejlesztésekkel, de többek között – a megváltozott jogszabályoknak köszönhetően – a borkóstolást is becsatornáznák a programajánlatok közé.
A kerékpár mellett a vasút a leginkább környezetkímélő megoldások közé tartozik, különösen Magyarországon, emelte ki Tar Gyula, a két közlekedési forma együttműködésére pedig lennének lehetőségek. A járműpark nagyrészt alkalmatlan a kerékpárok szállítására, és bár az utóbbi időben fejlesztettek ezen a téren, ez főként az elővárosi vonatokat érintette és gyakran az információk is ellentmondásosak arról, lehet-e bicikliket vinni a szerelvényen.
A Felső-Bácskai Vidékfejlesztési Egyesület képviseletében Némethné Légrády Kinga és Mátrai Angéla mutatta be a térség lehetséges turisztikai célpontjait. Felhívták rá a figyelmet, hogy autóval nem lehet megismerni a soknemzetiségű, gazdag kultúrájú térséget, mert csak türelemmel és biciklivel vagy gyalog lehet megismerni azokat az értékeket, amelyek mellett négykeréken csak elrohannánk. Az utóbbi időben a települések ráébredtek arra, hogy hiába kóborol erre egy-két turista, ha nem fognak össze, nem tudják őket itt marasztalni. Szálláshelyek épültek, horgásztavak és bicikliutak létesültek, valamint kerékpáros túrákat szerveztek, hogy valódi közösséget teremtsenek. Üdvözölték az EuroVelo-kezdeményezést, amely segíthet a térségi értékeket egy láncra felfűzni.
„A kerékpáros turista jó turista – legalábbis sokkal jobb, mint az autós”, mert sokkal többet költ helyben, hangsúlyozta Németh Zsolt, a Kerékpáros Magyarország Szövetség turizmusért felelős alelnöke. Véleménye szerint mindenkinek fel kell ismernie a saját helyét a szolgáltatások között, és csomagokat kell összeállítani, amelyek vonzóvá teszik a bicikliseknek a térséget. „A bringás csak akkor jön, ha élmény van, biztonságban van” – mondta, és fontos, hogy jól kitáblázott, járható legyen az út. „Ez az út a tiétek, azt csináltok vele, amit ti akartok” – szólította fel a résztvevőket, arra biztatva őket, hogy együtt térképezzék fel és ismertessék a helyi értékeket, valamint mutassanak alternatív útvonalakat.
A rendezvény végén egy beszélgetésen lefektették az együttműködés alapjait és pontosítottak egyes részleteket.
Forrás: NAKVI