A szervező Nemzeti Agrárszaktanácsadási, Képzési és Vidékfejlesztési Intézetet (NAKVI) Tar Gyula igazgatóhelyettes mutatta be a fórumon, aki elmondta, hogy a kormányzati háttérintézmény számos hazai és nemzetközi projekttel segíti a vidéki területek fejlődését.
A kerékpáros turizmus az európai idegenforgalom dinamikusan növekvő ágazata, amelynek évi 44 milliárd euró a gazdasági hatása, hívta fel rá a figyelmet Hogyor Veronika, a NAKVI referense. Rámutatott, hogy ehhez ötmilliárd euróval járul hozzá az EuroVelo hálózat, amely 14 útvonalával behálózza a kontinenst. Ezek közül a 13-as az egykori Vasfüggöny mentén halad, az útvonal kialakításának szlovén- és szerb-magyar szakaszáért pedig tavaly nyár óta az intézet felel. Két turisztikai csomagajánlatot is kialakítottak, az egyiket Szeged-Mórahalom térségére összpontosítva a kerékpározás szerelmeseinek, a másikat pedig – főleg a termálfürdőkre építve – a családosoknak.
A világ elhaladt mellettünk a kerékpáros turizmus terén, sokáig nem is volt külön termék, figyelmeztetett Németh Zsolt, a Kerékpáros Magyarország Szövetség alelnöke, aki balatoni példákkal mutatta be, hogyan érdemes fejleszteni. Összefogásra szólított fel a szereplők között, hogy együtt valódi fejlesztések valósulhassanak meg, mert csak így lehet a kerékpárosoknak jó csomagokat adni. Szolgáltatásokat kell építeni a kerékpárútra, amiben többek között a helyi termékeknek is kiemelt szerepet kell kapnia. Ezekre akár egészségtudatos programot is lehet építeni.
A Vasfüggöny túraúttal egy nemzetközi turisztikai márka hullt a térség ölébe, hangsúlyozta Víg Tamás, a Magyar Turisztikai Desztináció Menedzsment Szövetség elnökségi tagja, aki a NAKVI külső szakértőjeként mérte fel a magyar-szerb határszakaszt. A Vasfüggöny útvonalához különösen a németek kötődnek érzelmileg, amit ki kellene használni, mivel Magyarországon és Európán belül is a legtöbb turista német. Víg Tamás szerint az elmúlt néhány év jelentős változásokat hozott, és még az osztrák-magyar határszakaszt is meghaladja a Szeged-Mórahalom környéki kerékpárút-hálózat kiépítettsége. A javasolt útvonal az EuroVelo 6-hoz és 11-hez is kapcsolódik, Mohácstól a magyar oldalon Bácsalmáson át érinti a szerbiai Szabadkát, újabb határváltásokkal pedig Mórahalmot és Szegedet is, majd Magyarkanizsán fejeződik be.
Már egy év alatt megtérül a Vasfüggöny túraút kialakítása, húzta alá Szőllőssy Balázs, a Kerékpáros Magyarország Szövetség ICT/Vasfüggöny projektvezetője. Összesen mintegy 45 millió eurónyi fejlesztés szükséges a befejezéshez, amiből Magyarországra 20 millió esik, ugyanakkor évente 90 millió euró bevételt hozna a térségbe. A Kerékpáros Magyarország Szövetség az osztrák-magyar határszakasz kijelöléséért felelt, és augusztusban már át is adták azt.
Magyarországon három EuroVelo út is jelen van, és ha a Szentgotthárd-Balaton-Nagyvárad útvonalon hoznák létre a 14-est, akkor az osztrákoknak és németeknek akár egy „EuroVelo-nemzet” is lehetnénk, jelentette ki Buzás Károly Ezzel Ausztria felől eljuthatnának a kerékpárosok a Balatonhoz, ráadásul így Magyarországon keresztül lehetne Erdélyt bekötni a hálózatban. „Az EuroVelo nem egy autópálya, amin átszálguldunk” – hangsúlyozta, mivel úgy nem lenne valódi vidékfejlesztő hatása az útvonalnak.
Az EuroVelo 13 szerb-magyar szakaszán is figyeltek arra, hogy kapcsolódjon a közösségi közlekedéshez, így különösen a vasúthoz. Ez a legkörnyezetkímélőbb közlekedési módokhoz tartozik, emelte ki előadásában Tar Gyula. Az egyik alapproblémának nevezte, hogy a kerékpárosok utazási nehézségekkel küzdenek, és egyes határszakaszokon, mint épp a szerbiai is, alig van forgalom. Ugyanakkor a közelmúltban számos téren pozitívan változások történtek, amelyek a bicikliszállítás lehetőségeit is javították.
Minden forrást beszámítottak a megyei fejlesztési koncepció elkészítéséhez, mondta Gyarmati Zoltán, a Csongrád Megyei Önkormányzati Hivatal megbízott területfejlesztési osztályvezetője. A megye hét programjából az egyik átfogó turizmusfejlesztéssel, a másik a mobilitás javításával foglalkozik. A településfejlesztési csomagban a kerékpárutak is kiemelt szerepet kaptak. Remélik, a tervek és elképzelések úgy találkoznak majd, hogy a turizmus terén Csongrád javára tudják majd felhasználni azokat, mondta Gyarmati Zoltán.
A megyében az Alföldi Kéktúra és a hozzá kapcsolódó E7, a kiépítés alatt álló E4 hosszú távú vándorút és a Mária út, is lehetőséget kínál a biciklis turizmusra, közölte Kovács Balázs Az általa képviselt Csongrád Megyei Természetbarát Szövetség számos túrát szervezett, mint a Csongrád Megye Kerékpáros Turistája jelvényszerző mozgalom és egy körtúra, a Petres – 79 vagy a Szélmalom. A szervezet az útjelzések készítésénél és kivitelezésénél, valamint kerékpáros túravezetők biztosításával tud hozzájárulni a Vasfüggöny projekthez.
Az előadások után a résztvevők is hozzászólhattak a tervezett útvonalhoz, és segíthettek abban, hogy tartalommal, szolgáltatásokkal töltsék meg a túrautat, hogy az valódi élményt nyújthasson majd a kerékpárosoknak.
Forrás: NAKVI