Az Európát a Varsói Szerződés tagállamainak nyugati határánál 1989-ig elválasztó Vasfüggöny a közelmúlt történelmének egy olyan darabja, ami egyre inkább turisztikai attrakcióvá válik. A két világrendszer közötti korábbi határvonal jelenleg EuroVelo13 Vasfüggöny kerékpárút néven születik újjá teljes, mintegy 9000 kilométeres hosszában.

Az útvonal 20 országot érint, amelyek közül mára már 15 az Európai Unió tagja. Ez a kiterjedtség magában hordozza a kulturális sokszínűséget, amit csak fokoz a természeti értékek megléte. Egy olyan Európán átívelő, német nyelvterületen "zöld szalagnak" is nevezett tengelyről van szó, amely évtizedekig volt a „senki földje”, így a természet a műszaki létesítmények környezetében háborítatlanul élte mindennapjait, nem utolsósorban pedig a Vasfüggönyhöz, az elválasztott Európához csatlakozó számtalan emléket is összekötik. A kerékpáros turizmus fejlesztése egyúttal a fenntarthatóságot és ezen értékek megőrzését is szolgálja, kiegészítve a tömegközlekedéssel való összeköttetési lehetőségek fejlesztésével.

Magyarországot a nyugati és déli határai mentén érinti az útvonal, azaz az osztrák, illetve a szlovén-horvát-szerb - korábbi jugoszláv - hatászakaszon alakítják ki az EuroVelo 13-at. A nemzetközi kerékpárút jelenleg inkább szakaszaiban járható, Észak- és Közép-Európában már előrehaladottabb a fejlesztése, míg Délkelet-Európában inkább a tervezése, valamint az alapfokú infrastruktúra és tájékoztatás fejlesztése zajlik.

Tekintettel arra, hogy a teljes szakasz EuroVelo útvonal is, így az európai kerékpárúthálózat minőségi feltételeinek is meg kell majd felelnie. Ez vonatkozik többek között a maximális forgalomsűrűségre (ha nem elkülönített kerékpárútról beszélünk), a pihenők távolságára, az emelkedők maximális mértékére, az egységes kitáblázásra, a turisztikai és kerékpáros szolgáltatások meglétére.

A Vasfüggöny EuroVelo útvonal esetében a fentieken túl további cél, hogy minél többször keresztezze a határt, fűzze fel a témakörhöz kapcsolódó emlékeket, mint például a nyugati határaink mentén a vasfüggönyhöz kapcsolódó emlékhelyeket, felújított szakaszokat vagy déli határaink mentén a hidegháborús időszakban kiépített bunkerhálózatot. Ezek részben már látogathatók, de sok esetben csupán az EuroVelo útvonal kiépítése után válnak lehetővé. Magyarországi különlegesség, hogy az EuroVelo 13 találkozik a Duna mentén futó EuroVelo 6 és a Tisza-menti Eurovelo 11 útvonallal is, ami további kombinációs lehetőségeket jelent.

A fejlesztés arra a gyorsan növekvő kereslete épít, amit 2012-ben az Európai Parlament felmérése támasztott alá. Ezek szerint Európában évente mintegy 20 millió többnapos – és sokkal több egynapos – kerékpártúrára kerül sor, aminek összesített gazdasági hatása 44 milliárd euró. A számokon túl a kerékpáros turizmus számos felmérés szerint elsősorban vidéki térségekben jelenik meg, helyi szolgáltatásokat, termékeket vesz igénybe, így szerepe önmagában a gazdasági mutatóknál is jelentősebb. Ennek a keresletnek egy része tehát remélhetőleg a hazai EuroVelo útvonalakon is érezteti hatását.

A Vasfüggöny EuroVelo 13-at egy kerékpártúrával nyitják meg augusztus második felében, amelyre ide kattintva szabadon lehet jelentkezni.

 

Forrás: Turizmus Online

Cikk megosztása