Az agrárium, és a vidékfejlesztés az egyik leggyorsabban fejlődő képzési- és tudományterület, így a tudásszint emelése, korszerűsítése elengedhetetlen - mondta Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter a gödöllői Szent István Egyetemen tartott sajtótájékoztatón, ahol ismertette az Agrár-Szakképző Iskolai Hálózat (ASzIH) felállításával kapcsolatos tapasztalatokat.
Az élelmiszergazdaság és a hozzá szorosan kapcsolódó ágazatok együttes súlya a GDP-ből 11-12 százalékkal, a foglakoztatásból mintegy 14 százalékkal részesedik. A Kormány kiemelt területnek nyilvánította a vidéki lét, a vidékfejlesztés és az agrárium minőségének javítását.
A Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) jelentős sikereket könyvelhet el a középfokú agrárszakképzés új szervezeti és tartalmi fejlesztése vonatkozásában az ASzIH felállításával, amelynek támogatásáról és összehangolásáról a Nemzeti Agrárszaktanácsadási, Képzési és Vidékfejlesztési Intézet (NAKVI) gondoskodik
A nemzeti köznevelési és a szakképzési törvény módosításából fakadó lehetőség alapján 2013. augusztus 1-jétől 42 agrárszakképző intézmény került a VM fenntartásába, így a korábbi iskoláikkal együtt az országban jelenleg 59 feladatellátási helyen zajlik agrárszakképzés VM irányítással, amelyeket a tervek szerint további iskolák követnének.
Korábban az országban több mint 180 iskolában folyt agrárszakképzés. Ez a területi szétaprózódottság az egyre csökkenő gyereklétszám mellett a kapacitások rossz kihasználását, hanyatló minőségi képzést, számos helyen szórványképzést eredményezett. A középfokú mezőgazdasági oktatásban a koncentráció eredményeként gazdaságosabbá vált a képzés és az irányításon keresztüli egységes szemlélet megteremtésével az iskolákban elismert elméleti és gyakorlati ismereteket adnak át.
A felsőoktatásban tanuló diákok magas szintű szakmai, elméleti és gyakorlati képzésén túl az iskolák erősítik a szakma iránti elkötelezettségüket, küldetéstudatukat.
A magyar mezőgazdasági szemlélet elterjesztésében egyre inkább elvárás a környezettudatos gondolkodás, hangsúlyozta a miniszter (a római jog szerinti „jó gazda gondosságával” történő termelés), a GMO-mentesség megtartása, a lakosság egészséges élelmiszerekkel történő ellátása, a megtermelt javak helybeni felhasználása. A környezettudatos szemléletformálás megerősítése, illetve az óvodai, általános- és középiskolai szervezeti formák felsőoktatásra történő kiterjesztése, egy egységben történő kezelése is elengedhetetlen – húzta alá Fazekas Sándor.
A miniszter kiemelte, hogy a gödöllői egyetem agrárképzésére 2013-ban 15 százalékkal, a debreceni agrárképzésre pedig 20 százalékkal több diák jelentkezett, mint a 2012-es évben, amelyből jól látni, hogy a fiatalok újból látják a jövőt az agráriumban.
Forrás: kormany.hu