A budapesti Soós István Borászati Szakképző Iskolában ült össze először az Agrár-Szakképző Iskolák Tanácsadó Testülete (ASzITT) január 7-én. Az alakuló ülés előtti sajtótájékoztatón Simon Attila István, jogi, igazgatási és agrárszakképzési ügyekért felelős helyettes államtitkár elmondta: a 2014-2020-ra vonatkozó Nemzeti Vidékstratégiában rögzítették azokat a feladatokat, amelyek megalapozták a 2013 augusztusában létrejött Agrár-Szakképző Iskolák Hálózatának (ASzIH) létrehozását. Ekkor a meglévő négy intézmény mellé további 42 szakiskola került a Klebelsberg Intézményfenntartó Központtól a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) fenntartásába, így jelenleg összesen 46 intézményt tart fenn a szaktárca, amely 59 képzési helyet jelent. Simon Attila István kiemelte: „Ma 185 helyen zajlik valamilyen agrárirányú szakképzés. A célunk egy professzionális, megfelelő tangazdaságokkal felszerelt, korszerű iskolai hálózat kiépítése és a kétkezi munka megbecsülésének visszaállítása. Ehhez elengedhetetlenek az olyan elméleti és gyakorlati képzőhelyek, ahová büszkén tudnak bejelentkezni a diákok.” 2014 augusztusában további két iskolát vesz át a VM, így összesen 61 képzési hely fenntartásáról és egyben fejlesztéséről gondoskodik a szaktárca.

 

Földesi Gyula miniszteri megbízott, az ASzITT elnöke kiemelte, hogy a jövő mindig az oktatáson múlik, ezért az ASzIH és az évente legalább négyszer ülésező tanácsadó testület jelenleg is azon dolgozik, hogy megalapozza az agrárszakképzés duális, több lábon álló képzési rendszerét. „Egy diáknak nem csupán egy szakmát kell elsajátítania, értenie kell a hozzá kapcsolódó területkehez is, így lehetséges egy teljes életpályamodell kialakítása” – emelte ki Földesi Gyula. Hozzátette: „nagy szükség van a most először ülésező, alulról szerveződő, 12 tagú, főként iskolaigazgatókból álló tanácsadó testületre, amely nem csupán problémákat, hanem megoldási javaslatokat fogalmaz meg a Vidékfejlesztési Minisztérium számára.”

 

Mezőszentgyörgyi Dávid, a Nemzeti Agrárszaktanácsadási, Képzési és Vidékfejlesztési Intézet (NAKVI) főigazgatója, valamint az ASzITT társelnöke elmondta, a NAKVI-n belül külön szervezeti egység látja el az ASzIH munkájához kapcsolódó koordinatív feladatokat, segíti az információáramlást a szaktárca és az iskolák között, valamint ellátja a nemrégiben alakult ASzITT titkársági feladatait is. Ugyanakkor az intézet a szaktanácsadás területéről sokéves tanácsadó testületi tapasztalattal is rendelkezik, így hatékony segítséget nyújthat az érdemi javaslatok előterjesztésében. Az iskolák részére a NAKVI egy-egy laptopot biztosított, megjelent egy bemutató kiadvány az intézményekről és 2013 novemberében nyílt napot is szerveztek a szakiskolák iránt érdeklődők számára. „Reméljük, hogy már rövid, belátható időn belül modern, vonzó és erős szakmai arculata lesz a szakiskolai hálózatnak, hiszen fontos, hogy mind a szülők, mind a diákok lássák a perspektívát az agrárszakoktatásban” – húzta alá Mezőszentgyörgyi Dávid.

 

Forrás: NAKVI

Cikk megosztása