Várhatóan jövőre adják át a forgalomnak a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Vásárosnaményt és Gergelyiugornyát összekötő hidat, amelynek építési költségeit előzetes számítások nettó 4,2 milliárd forintra becsülik. „A beruházás 3,8 milliárd forintnyi

kötelezettségvállalást igényelt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) részéről” – mondta az építkezést bejelentő sajtótájékoztatón Völner Pál, az NFM infrastruktúráért felelős államtitkára.

A kétsávos, nagy forgalomnak kitett régi Tisza-hidat 1949-ben adták át, állapota azóta leromlott: 2006-ban sebesség-, 2007-ben pedig súlykorlátozást vezettek be, jelenleg pedig egyszerre csak egy sávon haladhat rajta a forgalom. Az átkelő felújítása az acélszerkezet és a pillérek állapota miatt gazdaságtalan lenne, ezért született döntés egy új híd megépítéséről. A jelenlegi átkelő amellett, hogy összeköttetést biztosít a beregi térség 19 települése felé, jelentős forgalmat bonyolít: az adatok szerint naponta 8500 jármű halad át rajta, köztük mintegy hatszáz teherautó és száz busz.

Az új, 216 méter hosszú és 15 méter széles II. Rákóczi Ferenc-hídon a tervek szerint két forgalmi sávot alakítanak ki, az egyik oldalán járdával, a másikon kerékpársávval. A háromnyílású, két főtartós acélszerkezetű híd tengelye 15 méterre lesz a régi híd tengelyétől. Utóbbi szerkezetét az új híd átadása után elbontják. A munkaterületet júliusban adták át a kivitelezőknek. Az építés során 12600 köbméter földet mozgatnak meg, több mint 950 tonna acélt használnak fel, és 914 méter korlátot szerelnek fel. Több mint 490 méter hosszan új közvilágítás is kiépül.

Völner Pál a megyei útfejlesztésekről szólva a sajtótájékoztatón elmondta: 2013 végéig mintegy 170 kilométernyi útszakasz újul meg Szabolcs-Szatmár-Beregben. Ez több mint 120 milliárd forintnyi fejlesztési forrást igényel. Ennek részeként megerősítik a főutakat, hogy elbírják a 11,5 tonnás tengelyterhelést, valamint felújítják a négy- és ötszámjegyű utakat.

A hosszabb távú fejlesztési program négy ciklust tartalmaz: első körben elkészül a Vásárosnaményt délkeletről tehermentesítő útszakasz, amely összefügg az M3-as autópálya a városig tartó szakaszának építésével. A munkaütemezés szerint 2020-ra készül el többek között az M49-es autóút Vaja-Kocsord-kelet-Győrtelek nyugati elkerülő kétszer egy sávos szakasza, valamint a 38-as főút Nyíregyházát nyugatról elkerülő részének első üteme az M3-as és a felsősimai bekötőút között.

A harmadik ciklusban Nyíregyháza és Debrecen között kétszer két sávos autóutat alakítanának ki, majd a negyedik, 2027-ig tartó fázisban fejeződne be az országhatárt időközben elérő kétszer egy sávos M49-es és M3-as autóút építése.

Forrás: Felső-Tisza Völgye Vidékfejlesztési Egyesület, http://www.mfor.hu, MTI

Cikk megosztása