A Helyi Termék Magazin szellemiségében azok a termékek számítanak helyi terméknek, amelyek magukban hordozzák egy adott település vagy tájegység jellegét, valamint létrehozásukban helyi emberek vesznek részt, többnyire helyben készített eszközökkel és helyben használatos módszerekkel. A helyi termékek értékesítéséből adódó többlet jövedelmek a helyi társadalmat gazdagítják.
A vidéki térségekben a helyi adottságokra épülő vidékfejlesztést kell kidolgozni és megvalósítani. Helyben az egyik leg¬nagyobb természeti kincs a kárpát-medencei agroökológiai, kézműipari, turisztikai, és a mikroszintekben gondolkodó, nagy innovációs képességgel rendelkező humánerőforrás. Az elkövetkezendő években erőteljes lendületet vesz egy alulról építkező termelési-feldolgozási-értékesítési rendszer, amellyel az új helyi termékfejlesztési stratégiának is számolnia kell. Nagyon fontos szerepe van ebben a folyton változó struktúrában a tájékoztatásnak, az információk gyors áramlásának, amelyeket el kell jut¬tatni a fogyasztókhoz és a helyi termékek előállítóihoz egyaránt.
Ezt a szerepet vállalta magára a Helyi Termék Magazin, amelynek célja egy tudatos vásárlói magatartással rendelkező fogyasztói réteg tájékoztatása, a helyi termékek népszerűsítése és társadalmi elfogadottságuk növelése, emellett a méltányos kereskedelmet is népszerűsíti.
A fogadóképes kereslet és fogyasztói réteg megteremtése és tájékoztatása nagy kihívás, hiszen a helyi termékeket ma egyrészt helyben vásárolják meg szintén helyi emberek, másrészt kialakulóban van egy olyan tudatos vásárlói magatartással rendelkező fogyasztói réteg, akik a helyi termékeket életmódszerűen vásárolják. Számukra elsődleges szempont az, hogy az adott termék egészséges és szép, de sem a csomagolása, sem az elkészítése nem terheli a környezetet, vásárlásával helyi embereket támogatnak. Ez utóbbi fogyasztói réteg nem véletlenszerűen vagy szükségszerűen találkozik a helyi termékekkel, hanem tudatosan keresi azokat nemcsak a családi bevásárlásai során, hanem belföldi utazásai és nyaralásai során is.
Forrás: Vidékfejlesztési Minisztérium