Inkább viszi a pénzt, mint hozza. Ennek ellenére a gazdasági érdeknél nagyobb erők működtek, amikor az üzemeltető HM Kaszó Erdőgazdaság Zrt. kijelentette, hogy kisvasútnak lennie kell, hiszen Kaszó neve már eggyé forrt vele. Így pár hónapos kihagyás után újraindulhatott az erdei vasút a Somogy megyei településen, ahol ráadásul most, a turista szezon kezdetén egyre nagyobb kihasználtsággal működik. A vonat egyelőre leginkább hétvégén üzemel.
A Somogy megyei kisvasutak sorában a kaszói a legfiatalabb, 1954-55-ben készült, bár őse már a két világháború között megépült.
Történelmi jelentősége van az 1957-es, hatalmas forgószélnek, amely a környéken pusztított: az erdészet egész évi termelésének kétszeresét kellett megmenteni. Ehhez fejleszteni kellett a kapacitást, végül egy év alatt 18 ezer köbméter faanyagot szállítottak a szentai rakodóra. A személyszállítás 1961-ben indult meg, napjainkra már csak ez a funkció maradt meg. Kedden Szentáig megy a vonat, csütörtökön és szombaton a Baláta lápig A mocsaras ősláp védett terület, gazdag növény- és állatvilágában számos ritka fajjal is találkozhatunk, európai hírű botanikai ritkaságok élőhelye.
Az 1997-ben Erdélyből érkező, most 57 éves Karácsony nevű gőzmozdonyt (valamikor a borszéki ásványvíz-palackozóban teljesített szolgálatot) Hofi Géza keresztelte el, aki gyakran megfordult errefelé.. A kaszói kisvasút a térségben az egyetlen, ezért a turistákkal nem lehetett megtenni, hogy elveszik tőlük – így vélekedik Galamb Gábor, az erdészeti cég vezérigazgatója.
Forrás: Vidékünk a Jövőnk Szövetség, sonline.hu
Kép: kisvasut.hu