Két napos tréninget szervezett a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat (MNVH) és a Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet (VKSZI) a Helyi Akciócsoportok képviselőinek. Témája a kommunikáció és a közösségi média ereje volt.
A rendezvénynek helyet adó szálloda a Mecsekben, közvetlenül Pécs belvárosa fölött található, ahonnan csodálatos kilátás nyílik a városra és a környező hegyekre. Ilyen kellemes környezetben minden feltétel adott volt az aktív és kreatív munkához.
Akciócsoportunk örömmel fogadta a kommunikációs tréning lehetőségét. A LEADER alapelvek között is szerepel a hálózatépítés, ezért munkánk nélkülözhetetlen eleme a kommunikáció. Fontos a kapcsolattartás térségünk szereplőivel. Meg kell találnunk a megfelelő kommunikációs csatornákat ahhoz, hogy a célközönségünk mindig naprakész legyen a LEADER program adta lehetőségek terén.
A tréning kezdetekor végre megismerhettünk a VKSZI kommunikációs munkatársait, találkozhattunk azokkal az "arcokkal", akikkel napi, heti rendszerességgel levelezünk. A VKSZI munkatársainak bemutatása után kezdetét vette a napi munka Csekő Melinda kommunikációs szakember vezénylésével. A foglalkozás elején minden résztvevőnek lehetősége nyílt két percben bemutatkozni, elmondani magáról és a képviselt Akciócsoportról a fontosabb tudnivalókat. Sokak fogalmazták meg nehézségeiket a szerepléssel kapcsolatosan. Az is kiderült, hogy előadás közben gyakran veszítjük el időérzékünket, és nem tudjuk beosztani a rendelkezésünkre álló időt. Melinda azt tanácsolta, hogy ha nehézünkre esik a szereplés, akkor is gyakoroljuk -eleinte akár nagyon rövid előadásokkal is-, mert a szerepléssel kapcsolatos nehézségek rutinnal leküzdhetők.
Szó esett arról is, hogy nem feltétlenül jó a túl hosszú, részletes előadás, hiszen a figyelem az ilyen típusú prezentációknál lankadhat. Akár unalmassá is válhat, és a fontos információk sem jutnak el a közönséghez. Sok esetben a „kevesebb több”. Törekedjünk a lényegretörő és könnyen értelmezhető előadásmódra.
A nap folytatásában betekintettünk egymás külső és belső kommunikációjába egy interaktív SWOT-analízis segítségével. Közösen állítottuk fel a hatalom-érdek mátrixot is. Mindkét feladat nagyon hasznos tapasztalatcserét generált. Megismerhettük az egyes HACS-ok belső és külső kommunikációs erősségeit és gyengeségeit, ezek okait, valamint azt, hogy milyen eszközökkel javíthatunk rajtuk. Számos gyakorlati példa, érv és ellenérv hangzott el az egyes pontoknál.
A második napon korunk meghatározó kommunikációs eszközéről, az internetről, illetve az internet alapú média adta lehetőségekről tájékozódtunk Szintai-Molnár Péter segítségével.
Előadásában rávilágított arra, hogy napjainkban egy szervezetnek már nem elegendő saját weblappal rendelkezni ahhoz, hogy elérje a célcsoportját. Ez azzal magyarázható, hogy változóban vannak az internetezők szokásai is. Manapság az internetezők túlnyomó része regisztrált valamelyik közösségi oldalon (Facebook, Google, Twitter, YouTube, stb.), és átlagosan napi 1-2 órát tölt intenzíven ezeken az oldalakon. Az elmúlt időszakban a Twitter és Facebook magyar felhasználóinak száma szinte hónapról hónapra rekordokat dönt. Ezért elérni legkönnyebben itt tudjuk őket. Továbbá a portálokon aktuális információkat is közölhetünk az érintettekkel. Péter felhívta a figyelmet arra, hogy nem hatásos nagy terjedelmű szövegekkel bombázni az embereket, hiszen ez negatív hatást válthat ki, vagy egyszerűen elsiklanak felette. Kérdésként felmerült, hogy ezen, a többnyire fiatalok által használt innovatív kommunikációs csatornán, mennyire állja meg a helyét a vidékfejlesztés. A közösségi média napról napra növekvő tábora, az egyre nagyobb internetes lefedettség, valamint az a tény, hogy ezeken a közösségi portálokon a jelenlét nem jár plusz költségekkel, mindenképp a közösségi média felé billenti a mérleget. Összegzésként elmondható, hogy lehet szeretni vagy nem szeretni a közösségi portálokat, de tény hogy az internetezők túlnyomó része használja napi szinten. Ebből következik, hogy legkönnyebben ezen a csatornán érhetőek el az emberek. Ezen információk ismeretében munkaszervezetünk fontosnak tartja a közösségi médiában való megjelenést és szereplést. A képzésen tanultakat a jövőben beleillesztjük kommunikációs stratégiánkba.
A képzés ideje alatt az elmélet mellett rengeteg gyakorlati példával és tapasztalattal gazdagodtunk. Emellett megismerhettük egymást személyesen: „arc került a nevek mellé”, akikkel heti, olykor napi szinten kommunikálunk. Ezúton is köszönjük a szervezőknek a tréninget. A programok és a helyszínválasztás is tökéletes volt.
Forrás: Terhes Csaba (Déli Napfény Nonprofit Kft.)