Megtörtént a Közösségi Ház (IKSZT) alapkő és időkapszula letétele Tiszapüspökiben
A Tiszapüspökiért Kör Egyesület az Integrált Közösségi Szolgáltató Tér pályázat elnyerésével, a beruházás elkezdése előtt nyitó ünnepséget rendezett. A rendezvényen hivatalos alapkőletétel mellett egy időkapszulát is elhelyeztek.
Az ünnepségen a hivatalos megnyitó előtt az Általános Iskola tanulói verset szavaltak. Dr. Bottyán Menyhért nyugalmazott közoktatási szakértő nyitotta meg az ünnepséget, visszaemlékezve a Közösségi Ház múltjára, vezetőire, funkciójára.
Bander József a Tiszapüspökiért Kör Egyesület elnöke folytatta a köszöntőt, beszélt az IKSZT pályázatról, annak szükségességéről, valamint a felújított és új funkciókkal ellátott Közösségi Ház remélt jövőképéről.
Végezetül Fejér Andor országgyűlési képviselő és a Megyei Közgyűlés Elnöke bízva az IKSZT sikerességében mondott köszöntőt.
Az időkapszula elhelyezése után Polgár István, Tiszapüspöki polgármestere mondott pohárköszöntőt, majd óvodások rövid műsorát tekinthettük meg. A rendezvény állófogadással zárult.
*
Örményes Község közparkjának fejlesztése
2009. januárjában Örményes Község Önkormányzata pályázatot nyújtott be az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengely első körös pályázati kiírás keretében falumegújítás és –fejlesztés jogcímen. A pályázat sikeres elbírálását követően a beruházás 2010. október 11-én megkezdődött.
Az Önkormányzat a település központjában elhelyezkedő közpark felújítására nyújtott be kérelmet. A támogatás összege 24.895.000Ft. A közbeszerzési eljárást a Bau-Vertikál Építőipari Kft. nyerte el.
A fejlesztés a Szabadság tér teljes rehabilitációját, a Felszabadulás út és a vízmű által határolt területeket érinti. A beruházás tartalmazza a terület gyepesítését, fák és cserjék, valamint egynyári növények telepítését. A kertépítés részét képezi a kerti bútorok, hulladékgyűjtők kihelyezése továbbá az emlékmű környezetrendezése.
Új látványelemként egy díszmedence építésére is sor kerül. Kisléptékű infrastruktúra fejlesztésként a fejlesztés tartalmazza térburkolat készítését, amely akadálymentes sétáló utat, gyalogutat és járdát biztosít. A park és Polgármesteri Hivatal közötti útszakasz szintén térburkolattal lesz ellátva. A parkot közvetlenül körülvevő közintézmények megközelítése érdekében akadálymentes parkolók kialakítására is sor kerül és a teljes terület csapadék elvezetése is biztosított lesz. A park többfunkciós jellegének kialakítása érdekében homokozó és rugós játék telepítése történik. A pályázat tartalmazza továbbá a parkot övező elektromos légvezetékek földkábelre történő cseréjét, valamint közvilágítási lámpatest és kandeláberek elhelyezését is. A kivitelezés várható befejezési ideje 2010. november.
*
Nyomvonalak és érdekek
Az „M4-es gyorsforgalmi út Abony-Fegyvernek közötti szakasza új Tisza-híddal” elnevezésű projekt engedélyezési és kivitelezési terveinek elkészítésével kapcsolatosan Örményesen lakossági egyeztetésre került sor. A tervezés előkészületei 2006-2007-re nyúlnak vissza. Előzetes egyeztetésekre már került sor korábban is a nyomvonalat illetően, azonban a legutóbbi álláspont komoly aggodalmat keltet Örményes lakossága körében. A több lehetséges nyomvonal közül most azt a nyomvonalat („kék”) tartja kivitelezhetőnek a hatóság, amely Örményesen több lakóházat is érint.
2008-ban a tervezést végző Roden Mérnöki Iroda Kft. benyújtotta a környezetvédelmi engedély iránti kérelmet két nyomvonalra vonatkozóan, melyből az egyik a szóban forgó „kék” nyomvonal, illetve egy másik nyomvonalra, amely Örményes közigazgatási határán húzódna, az ott található lineár öntözőrendszer pályáját ezzel ketté választva. Ezt azonban nem helyesli a Földhivatal a termőföld védelmi szempontokra hivatkozva. Ezzel kapcsolatosan 2009 januárjában az Országos Környezetvédelmi Felügyelőség közleményt adott ki, kiküldve azt a jegyzőknek és közmeghallgatást hirdetett.
Az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség a „kék” nyomvonal mentén történő kivitelezést támogatja határozatában. A 2010. október 11-én Örményesen tartott lakossági egyeztetésen a lakosok véleményt nyilváníthattak a nyomvonalat illetően. Az egyeztetésen a lakosságon kívül megjelent többek között a Roden Mérnöki Iroda Kft. ügyvezetője és tervezői, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. munkatársai, továbbá a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Földhivatal vezetője. Azok a lakosok akiknek közvetlenül a portáit, házukat és földjeiket is érinti a jelenleg támogatott, közvetlenül a település mellett húzódó nyomvonal, elmondták hogy ez idáig nem kérték ki a véleményüket, nem keresték fel őket ez ügyben. Ugyan nem tudják még megmondani, hogy a tulajdonukért mennyi pénzt ajánlanának/kapnának, azonban alapvetően nem támogatják a tervet hogy a nyomvonal a település azon részén haladjon, ahol az legalább 8-10 lakóingatlant érint közvetlenül. Akik csak közvetve érintettek szintén nem támogatják, ugyanis féltik településük nyugodtságát, csendességét, tiszta levegőjét.
A településbeliek azt a nyomvonalat támogatják, amely a lineár pálya kettészelésével járna. Ez több tíz ha terület kiesését jelentené a lineár telep összesen kb.800 ha területéből. A nyomvonalakkal kapcsolatban a lakosság körében végzett kérdőíves közvélemény kutatás kiértékelése folyamatban van. Az új gyorsforgalmi út megvalósulása már rövid távon látványos fejlődést generálna Örményes és a környező települések vonatkozásában. A megépülő úttól 1-1,5 km távolságra hózódik a Budapest-Záhony vasútvonal. A meglévő és a megépülő közlekedési infrastruktúrák ideális területet biztosítanak logisztikai központnak, gyártó üzemeknek.
*
Megyei értekezlet a LEADER társadalmi vitaanyagról
Jász-Nagykun-Szolnok Megye LEADER Akciócsoportjai megállapodtak abban, hogy amint leközlik és nyilvánossá teszik a LEADER átalakulásáról szóló társadalmi vitaanyagot, összeülnek megvitatni azt. A munkaszervezet vezetők úgy gondolták, hogy a vitaanyagot szükséges a reagálás előtt közösen értelmezni, megvitatni és egységes álláspontot kialakítani. A megbeszélésre a Tisza-menti LEADER Közhasznú Egyesület irodájában, Kuncsorbán került sor november 5-én. Angyal Csaba az Egyesület munkaszervezet vezetője arra kérte a megyei kollégákat, hogy konkrét véleményekkel és javaslatokkal érkezzenek lehetőség szerint. A megbeszélésen az alábbi javaslatokat tették, melyeket a régiós értekezleten ismertetek:
Nyilvánosság, számon kérhetőség, teljesítmény- és teljesítésértékelés a LEADER rendszerben
JAVASLAT
• Amennyiben az egyéb bevételi források megteremtésének lehetősége csak IH engedéllyel történhet az IH engedélyezés konkrét határidőn belül történjen meg, melynek határideje max. 2 munkanapban kerüljön maximalizálásra.
• Egyéb bevétel szerzés konkrét szabályrendszerét tisztázni szükséges.
(pl. bevétel szerzés lehetősége fizikai helyszínben is elkülönül a munkaszervezeti feladatok ellátásának helyszínétől.)
• A módosítani kívánt jogszabályok közvetlenül – e-mail formában – kerüljenek megküldésre az érintett LEADER HACS-oknak véleményezésre.
• A jogszabályok az EU eredeti céljaihoz igazodjanak – félre fordításokat és félreértelmezéseket kerülni szükséges
• Az MVH által jelenleg meghatározott MVH feladat 40%-os mértéke konkrét feladat megadással történjen.
• Átjárhatóság biztosítva legyen az MVH és IH között, vagyis az IH felé leadott indikátorokat ne kelljen az MVH felé ismételten lejelenteni, egy központi rendszerben ellenőrizhető legyen azok valódisága, történhessen meg ott azok ellenőrzése.
A Helyi Akciócsoport jogállása
A munkaszervezet vezetők megállapodhattak abban, hogy a térségben nem fogalmazható meg probléma a megalakult HACS-ok jogállásával. Valamennyi szervezet esetében az szervezetek tagsága, vezetősége jelölte ki a munkaszervezet tagjait, a vagyis a működést a szervezet vezetősége, felügyelőbizottsága folyamatosan ellenőrzi. A megjelentek véleménye az, hogy a kiadott vitaanyag ennek a pontnak a tekintetében a nem teljes. Éppen ezért:
JAVASLAT
• Nem szükséges központi változtatás, az egyedi eseteket helyben kell rendezni.
HVS felülvizsgálata és a pályázati felhívások kidolgozása
JAVASLAT
• Az elektronikus benyújtást támogatjuk, azonban a jelenlegi rendszer nem tökéletes ennek kivitelezésére.
• A stratégia felülvizsgálata ne csupán az új projektgyűjtésen, hanem a helyzetelemzésen is alapuljon.
• A HVS jelenlegi formában – PPT – kezelhetetlen, szükséges felhasználóbarát formában való megalkotása.
• A HVS felülvizsgálata együtt történjen a helyi, megyei stratégiák kialakításával, a tervezés óta történt esetleges változtatások figyelembevételével.
• A HVS felülvizsgálat valamint a helyi/megyei koncepció kölcsönösen legyen összhangban egymással.
• IIER fejlesztésére jelenlegi állapotában – program félidejében – van még idő? Jelentősebb fejlesztések megvalósítása már nem megoldható, valamint kérdéses az erre fordítandó forrás előteremtésének kérdése is.
• IIER tervezési felülete illeszkedjen a HACS-ok tervezési önállóságához.
• Mindenképpen szükséges az elektronikus benyújtást működtető felület felülvizsgálata, felhasználó baráttá tétele.
LEADER pályázatok benyújtása
A jelenlegi rendszer nem tartható. Azzal a javaslattal, miszerint az eljárási időt a jelenlegi töredék részére kell csökkenteni, minden résztvevő egyetértett. Szükséges az ügyintézési idő időtartamának pontos meghatározása, hiszen ezen múlhat a program sikeressége.
JAVASLAT
• A kérelmek elektronikus benyújtása meggyorsíthatja az ügyintézési folyamatot, éppen ezért az elektronikus benyújtás lehetőségének előtérbe helyezését támogatjuk.
• A pályázati felhívások meghirdetését követően - legkésőbb 6 hónapon belül, amennyibe hiánypótlásra van szükség - a kérelem benyújtói támogatási határozattal rendelkezzenek. (Hiánypótlás nélkül ez az időszak max. 4 hónapban kerüljön maximálásra.)
LEADER kérelemkezelés
JAVASLAT
• A kérelmek elektronikus benyújtásának elősegítése szükséges.
• Amennyiben megoldható, elektronikus formában – cd-re írva – is kerüljenek a kérelmek benyújtásra, a mellékleteket képző dokumentumok pedig postai úton jussanak el az illetékes HACS-hoz, MVH kirendeltséghez.
Összeférhetetlenség szabályozása
JAVASLAT
• A megfogalmazott javaslatok elfogadhatóak.
• A HACS munkatársai bármikor adhassanak felvilágosítást a támogatási lehetőségekről, pályázati feltételekről.
• Tanácsadó alkalmazása támogatandó, azonban kérdéses a finanszírozás.
Kis értékű projektekre vonatkozó speciális eljárás szabályok alkalmazása
JAVASLAT
• Legyen lehetőség egy egyszerűsített adatlapon történő kérelem benyújtásra (max. 1-2 oldal).
• Egyszerűsített eljárás használata azon kérelmek esetén, melyek benyújtásához nem szükséges pl. üzleti terv (működési és fenntarthatósági terv) benyújtása (5 millió forintos értékhatár alatt lévő kérelmek). Főként építéssel nem járó gépbeszerzések esetén.
A HACS-ok alapvető tevékenységi területinek erősítése
JAVASLAT
A megfogalmazott javaslatok, miszerint:
Módosítani kell a szabályozási rendszert, a képzési rendszer kialakítása keretében elsődleges hangsúlyt kell fektetni az alábbi tevékenységi területre:
- HVS megvalósítása előre lefektetett elvek, tiszta feltételek mellett. A tevékenység ellátás rendszeres szakmai egyeztetés, segítségnyújtás mellett történjen.
- A vidék fejlesztését célzó más, a LEADER program szempontjából, kiegészítő forrásnak számító EU-s pályázatok HACS szintű előkészítése, megvalósítása, ennek ösztönzése, támogatása.
- Egyedi projektek mellett közösségi kezdeményezések, hálózatépítés, újszerű, innovatív programok, projektek generálása, elősegítése, a HACS gesztorságával is.
- A lefedett térség közösségeinek, belső piacának, társadalmi, gazdasági kohéziójának erősítése, együttműködő hálózatok kialakítása, helyi identitástudat erősítése, életminőség javítása.
- Nemzeti- és nemzetközi kapcsolatok építése, tapasztalatok hasznosítása, közvetítése a közösség tagjai felé-
- Olyan programok közösségi célú elindítása, amelynek a teljes lefedett vidéki terület közösségi aktivitását, versenyképességét erősítik.
- A vidék értékeire, az innovativitásra koncentráló non-formális szemléletformáló programok, képzések szervezése.
- Közösségi megjelenés, szervezése, térség- és településmarketing erősítése.
- Folyamatos tanácsadás, az ügyfelek projektjei megvalósulásnak segítse.
- Vidék és területfejlesztési projektek menedzsmentje.
- Monitoring – megvalósuló és megvalósult projektek nyomon követése.
- Hatékony önértékelés, ami hozzásegít a helyi rendszer folyamatos korrekciójához, az érdekek egyeztetéséhez és a helyi közösség fejlesztéséhez elfogadhatóak.
LEADER jogcímek változtatásai, a nemzetközi és térségek közötti együttműködési jogcím végrehajtási rendjének átalakítása
JAVASLAT
• A megfogalmazott javaslattal alapvetően elfogadhatóak.
• A jövőben kiírásra kerülő felhívások esetén szükséges annak megvalósítása, hogy a LEADER HACS-ok közös pályázatot tudjanak benyújtani.
• A közös projektek kapcsán felmerülő költségek ne egy HACS forrását terheljék.
A terv, tanulmány, mint önálló jogcím megtartásának feltételei
JAVASLAT
• A megfogalmazott javaslatok elfogadhatóak.
• Független szakértői csoport bírálata során az elkészített terv, tanulmány átdolgozására legyen lehetőség, megjelölve a bírálatban a hiányosságokat.
Képzések
JAVASLAT
• A delegált feladatok ellátását segítő képzésekre szükség van.
• A képzések gyakorlat orientáltak legyenek, szükség szerint akár több napon keresztül tartó oktatások. A hatékony oktatások a valódi ismereteket tartalmazzák.
• Nem szakreferensek, hanem szakértők által kerüljön megtartásra, az MVH munkatársaival közösen történjenek meg ezek.
• Esetlegesen a képzés irányulhatna egyéb ismeretek megszerzésére is, mint KSH adatbázis kezelésének felhasználói szintű alkalmazása.
A munkaszervezet vezetők az egyeztető megbeszélést azzal a gondolattal zárták, hogy a jövőben szükség szerint javasolt lenne ehhez hasonló megyei szintű találkozó, ahol közös állásfoglalást alkothatnának az éppen aktuális kérdésekben.
Forrás: Tisza-menti LEADER Közhasznú Egyesület