A konzultáció során többek között szó esett a képzéseket érintő rendeletmódosításokról, a támogatási és kifizetési kérelmek benyújtásának tapasztalatairól, a képzések helyszíni ellenőrzéséről, illetve aktuális helyzetéről.
A megjelenteket a Vidékfejlesztési Képzési és Szaktanácsadási Intézet (VKSZI) főigazgatója, Dr. Mikula Lajos köszöntötte, aki a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) Agrárfejlesztési Főosztályát vezető Hinora Ferencnek adta át a szót. A főosztályvezető beszélt a minisztériumban végbement szerkezeti átalakításokról, és utalt arra, hogy a szakképzéseket különösen fontosnak tartja a tárca. Mint mondta, céljuk fenntartani ezt az intézkedést, amely a jövőben kedvezőbb lehetőségeket kell, hogy nyújtson az abban résztvevőknek. Hinora Ferenc kifejtette, mivel a tárcánál a vidékfejlesztés jelenti a fő prioritást, ezért a támogatások többsége is ebbe az irányba koncentrálódik.
A folytatásban Wayda Imre, a VM főtanácsosa ismertette a 139/2008. (X.22.) FVM rendelet módosításának okait és lényegi változásait. Elhangzott, a 18 ezer felnőttképzési szerződés megkötése után mutatkoztak olyan problémák, amelyek a jogszabály módosítását sürgették. Ezen hibák kiküszöbölésére született meg a 18/2010. (IX.30.) VM rendelet, amely szélesíti a támogatásra jogosultak körét; megpróbálja kiküszöbölni a kettős kifizetést, illetve a Képzési Szervezetek jogosultságának szabályozását is egyszerűsíti (a kötelező képzéseken részt vehet és támogatást igényelhet minden mezőgazdasági termelő és erdőgazdálkodó).
A támogatási és kifizetési kérelmek benyújtásának tapasztalatairól, a hiánypótlások és kérelmek ügyintézéséről már Bobál Beatrix, a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) főosztályvezetője tájékoztatta a jelenlévőket. Felhívta a figyelmet arra, hogy a jogosultsági feltételeknek való megfelelést nem lehet utólag igazolni. Őstermelői igazolvánnyal például már a kérelem benyújtásakor rendelkezni kell, hiszen annak másolatát a hivatal bekéri. „A támogatásra jogosult ügyfelek adatait pontosan és figyelmesen kell vezetni” – hangsúlyozta Bobál Beatrix –, „hiszen egy egységes támogatási és döntési rendszerről van szó”. Rámutatott, a gyakori problémának számító hiánypótlás lassítja az ügyintézést; hiszen amíg az összes kérelem hiánytalanul a rendelkezésükre nem áll, a hivatal munkatársai nem tudják elkezdeni az érdemi munkát az egy időszakban, egyszerre benyújtott kérelmekkel kapcsolatban. „A támogatott szakképzésben és továbbképzésben minden érintett érdeke, hogy az elbírálás, a döntés és a kifizetés minél gördülékenyebben és gyorsabban történjen” – fogalmazott a főosztályvezető, hozzátéve: amennyiben változás áll be az ügyfelek adataiban, azt 15 napon belül jelezniük kell az MVH felé. A kifizetésekkel kapcsolatban Bobál Beatrix elmondta, a februárban benyújtott kérelmek feldolgozása jelenleg is folyamatban van, a forrás jóváhagyását követően pedig a kifizetések is megkezdődnek. Felhívta a figyelmet továbbá, hogy az egyedi hibák jelentésére az mvh.gov.hu portál „Kérdések” menüpontjában gyors és egyszerű lehetőség nyílik. "Az itt, pontos azonosítókkal beküldött kérdések feldolgozása sokkal gördülékenyebb ügymenetet eredményez, mint ha mindezt a VKSZI felé, e-mailben jeleznék az ügyfelek" – mondta a főosztályvezető.
Kuha Zsuzsanna, az MVH ellenőrzési szakreferense az ÚMVP keretében támogatott képzésekkel kapcsolatban lefolytatott ellenőrzések tapasztalatait ismertette. Elhangzott, három képző szervezet munkájának vizsgálata során olyan visszatérő problémákat tapasztaltak, mint a számlák kötelező elemeinek hiányossága, illetve a számlák nem megfelelő kiadása. Mint Kuha Zsuzsanna elmondta, találtak olyan képző szervezetet is, ahol egy ügyfél sem rendelkezett eredeti számlával, dokumentációval, illetve a felnőttképzési szerződés eredeti példányával.
Az FVM VKSZI részéről Artim Katalin és Szabados Tamás projektvezetők tartottak előadást. Az ÚMVP keretében támogatott képzések helyszíni ellenőrzésének tapasztalatairól Artim Katalin elmondta, február 15. és szeptember 30. között 53 képzés-ellenőrzést tartottak, év végéig pedig további 18 képző szervezet képzéseit vizsgálják majd. Az eddig lefolytatott ellenőrzések során általában megvalósult az együttműködés a képzési szervezetekkel: a szervezetek az ellenőrzés ismétléséig pótolták az esetleges hiányosságokat, a VKSZI munkatársai pedig – a képzési szervezetek működését könnyítendő – a helyszínen válaszoltak felmerülő kérdéseikre. A képzések lebonyolítása során az arculati elemek (úgy mint EU-zászló, EMVA-mondat, ÚMVP-logo) használatában jelentkeztek hiányosságok: bizonyos esetekben a jelentkezési lapon, haladási naplón, útbaigazító táblán, vagy a tananyagon nem szerepelt maradéktalanul a három kötelező elem.
A támogatott képzések helyzetét és eredményeit Szabados Tamás összegezte. Mint ismertette, az utolsó benyújtási időszak (június 1-június 30.) óta összesen 2733 fő szerzett szakképesítést a 148 db OKJ szerinti szakképzési programban. A projektvezető jelezte, a változó jogszabályok következtében növekvő érdeklődés várható a mezőgazdasági termékek feldolgozását (például a gyümölcspálinka-gyártó képesítést) érintő képzések iránt.
Az előadásokat követően a képző szervezetek képviselői fogalmazták meg észrevételeiket, amelyekre az illetékes előadók reagáltak. Mivel egy-egy felmerülő problémát nem tudtak saját hatáskörükből orvosolni, a meghívott előadók ígéretet tettek e kérdések mihamarabbi tisztázására.
Forrás: umvp.eu