Tákosi falunap
Rendkívül kellemes volt a hangulat a Tákoson, szombaton megrendezett aratónapon. A hagyományos aratási műveletek mellett, a környék kulturális arculatával is megismerkedhettek a résztvevők.
(a kép illusztráció, forrás: takos.hu)
A hagyományőrző rendezvényen a népviseletbe öltözött asszonyok mellett, a rég elfeledett kézi aratás is emlékeztette a résztvevőket a paraszti kultúra szépségeire. A búzából készült koszorút elhelyezték a tákosi templomban, majd megszentelték a kemencében sütött kenyeret. A gasztronómia iránt érdeklődők megízlelhették a kemencében sült kenyér utánozhatatlan ízét, s a környékre jellemző ételeket.
*
VI. Szatmár-Beregi Szilvanapok
Ezen a hétvégén minden a szilváról és ennek hasznosításáról szól. Helyi receptek alapján készült ételkülönlegességek, tiszta gyümölcs alapanyagú párlatok, lekvár főzés, kenyérsütés jellemzi az egész hétvégét. Országos Pálinkaverseny és szakmai konferencia kerül lebonyolításra.
Az ünnep rendkívüliségét a Szatmár-Beregi Pálinka Lovagrend ünnepi felvonulása, műsora és lovagavatási ceremóniája adja.
*
Elkészült a Vásárosnamény-Vitka hivatásforgalmú kerékpárút
Vásárosnamény Város Önkormányzata 2008. július 17-én támogatási szerződést kötött a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, mint támogató képviseletében eljáró Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.-val a Vásárosnamény-Vitka hivatásforgalmú kerékpárút építése tárgyában.
Az Európai Unió támogatásával 2009. augusztus 31-i határidőre elkészült kerékpárút lehetővé tette, hogy a város ezen területéről biztonságosan, a közúti forgalomtól elkülönülten tudjanak közlekedni a városlakók.
A kerékpárút megépítésének legfőbb célja a lakosság biztonságos kerékpáros közlekedésének elősegítése, a városközpont megközelíthetőségének biztosítása, valamint ezen településrészen található általános iskola diákjainak biztonságos közlekedése, továbbá a környezetbarát kerékpáros közlekedés feltételeinek megteremtése.
Az ÉAOP-3.1.3.-2007-0018 Vásárosnamény-Vitka hivatásforgalmú kerékpárút építése projekt 89.327.950 Ft összköltséggel, 80.395.155 Ft pályázati támogatásból és Vásárosnamény Város Önkormányzata által biztosított 8.932.795 Ft önerőből valósult meg.
A projekt eredményeként megépült, egy hozzávetőlegesen 1500 méter és 2,6 méter szélességű kétirányú kerékpárút, átépítésre került a kerékpárút nyomvonalát keresztező vasúti csomópont, mely a biztonságos kerékpáros és gyalogos átkelést fénysorompók által segíti elő...
*
Vásárosnamény Város Önkormányzata újabb körforgalmi csomópont kialakítását tervezi
A Képviselő-testület – első elutasító döntését követő másodszori tárgyalás után, valamennyi jelenlévő képviselő támogatásával hozott határozatával egyetértett az un. MOL-os benzinkútnál levő közlekedési csomópont körforgalmi csomóponttá történő átépítésével.
Ehhez 70%-os állami támogatás mellett 30 %-os önrész biztosítását helyezte kilátásba. Egyidejűleg felhatalmazta a Polgármestert, hogy az Önkormányzat érdekeire és a testület által meghatározott fizetési szempontokra figyelemmel további egyeztetéseket folytasson a Magyar Állam képviseletében eljáró szervekkel, ezek között a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-vel.
A Beruházás illeszkedik a várost elkerülő – Gergelyiugornya felé –, megvalósítani kívánt új út nyomvonalához, melynek tervezése egy elnyert határon átnyúló pályázat eredményeként már folyamatban van.
Az Eút. – ide értve a tervezett körforgalmi szakaszt is – hivatott arra, hogy a város Szabadság tér-Ifjúság utcai szakaszát tehermentesítse a forgalom alól, s ezzel együtt csökkentse a város lakosságát érő káros hatásokat pl.: a levegő szennyezettségét, a balesetveszélyt. a várakozási időt.
Fontos, hogy a két – döntően nem önkormányzati forrásból tervezett – közlekedési fejlesztés külön-külön is megvalósulhat (időben ez így is várható), azokat funkcionálisan mégis „egységben” érdemes szemlélni, hiszen várható együttes hozadékuk a város lakói számára így jelentősebb lenne.
*
Töltésfejlesztés Vásárosnamény
és Lónya között
A beregi árvízvédelmi rendszer fejlesztésének szükségességét az elmúlt évtizedek árvizei (1947-48; 1998, 2001), illetve más tudományos vizsgálatok is alátámasztják.
Az elvégzett számítások, elemzések szerint a Felső-Tisza árvízszintjei az elkövetkező évtizedekben tovább emelkedhetnek és nagy valószínűséggel 0,5-1,5 méterrel meghaladhatják az eddigi (2001. évi) legnagyobb szinteket.
A vízszintemelkedések okai között említhetjük: az éghajlat szélsőségesebbé válását, a folyó és a töltések közötti hullámtér lassú, folyamatos feltöltődését. A kárpátaljai töltésfejlesztések hatására az ott elmaradó töltésszakadások miatt is növekedhet a hazai árhullámok hevessége és magassága.
Az árvízvédelmi töltések magasságát és keresztmetszetét olyan mértékben kell fejleszteni, hogy az képes legyen az átlagosan száz évenként egyszer előforduló árvizek kivédésére. Az ennél is nagyobb árhullámok elleni védelmet pedig árapasztó tározók építésével, illetve a meder vízszállító képességének növelésével kell biztosítani.
A beregi árvízvédelmi töltések fejlesztése 1997-ben Gulács térségében kezdődött, és 2005-re érte el Vásárosnaményt. Egy kisebb szakasz fejlesztése Tiszakerecseny-Mátyus között 2007-ben megvalósult. A beregi térséget Ukrajna irányából is érhetik elöntések, de már magasítják a Borzsa töltéseit a Mezővári térségben. Szalóka-Csap szakaszon a Tisza töltéseinek erősítését már befejezték.
A Felső-Tisza-vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság a „Beregi árvízvédelmi töltések komplex fejlesztése Vásárosnamény és Lónya között” című projekt segítségével Európai Uniós forrásból tovább folytatja a Bereget védő árvízvédelmi rendszer fejlesztését.
A 6,8 milliárd forintos fejlesztés során Vásárosnamény-Lónya közötti töltésszakaszon átlagosan 0,5-1,0 m-rel lesz magasabb és jelentősen szélesebb az árvízvédelmi töltés.
A folyamatos problémát jelentő Vásárosnamény-kismadai töltésszakasz is átépítésre kerül. Három folyószakaszon (Szalóka, Lónya, Tiszaadony) a jégvonulást segítő folyószabályozási művek átépítésre kerülnek. A tervek szerint új gátőrház épül Lónyán és Tiszakerecsenyben, valamint megújul a jelenlegi megfigyelő és távjelző hálózat.
A fejlesztést követően a beregi töltésrendszer úgy a magyar, mint az ukrán oldalon teljes hosszában megfelelő magasságú lesz.
A tervek szerint a munkálatok 2012 végére fejeződnek be.
*
Új híd épül a Tisza folyó felett
A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. Feladatai között szerepel a 41. számú főút Vásárosnaményi II. Rákóczi Ferenc Tisza híd és a csatlakozó ártéri szakaszok felújítási munkáinak elvégzése.
A projekt kivitelezésére a Társaság 2008. október 27-én kötött szerződést a KK-2008 Konzorciummal (a konzorcium tagjai: Közgép Zrt. És Kelet-Út Kft.).
A beruházás legjelentősebb létesítménye az 1949-ben forgalomba helyezett II. Rákóczi Ferenc híd, mely jelentős személy- és teherforgalmat bonyolít le. A 2006-ban bevezetett sebesség-, és a 2007-ben bevezetett súlykorlátozás miatt a híd teljes körű felújítása halaszthatatlanná vált.
Korábban a munkálatok során több vizsgálat is elvégzésre került. A vizsgálatok többek között kiterjedtek az alapanyag és a hegesztett kapcsolatok ridegtörési hajlandóságára és hegeszthetőségére, valamint a korrózióra. A vizsgálatokat követő szakértői vélemény elvetette a híd felújításának lehetőségét. Ez alapul téve a Társaság kezdeményezte a II. Rákóczi Ferenc Tisza híd tervezett felújítási munkálatainak felfüggesztését. Az új híd felszerkezet megvalósításához szükséges tervek elkészítésére haladéktalanul közbeszerzési eljárást indítottak.
A felszerkezet cseréjét előirányzó tervezések az előző év második felében elkezdődtek. A tervező elkészítette a tanulmánytervi változatokat. A tanulmánytervek elkészítése mellett a meglévő pillérekből magmintavétel is feladata volt a tervezőnek, hogy a lehető legteljesebb képet kapjuk a jelenlegi állapotról. Ezen mintavételek és a minták kiértékelései elkészültek 2009. év novemberében.
A 41. számú főút vásárosnaményi II. Rákóczi Ferenc Tisza hídtól kifolyási (alvízi) irányban 15 méterre új gerendahíd fog megépülni.
2010. augusztusára tervezetten elkészülnek a kiviteli tervek, ezt követően kerülhet sor a kivitelező kiválasztására.
A tervek szerint a szerződést 2010. évben megkötik. A hídszerkezet gyártása ezek alapján elkezdődhet a téli időszakban, a helyszíni építés 2011 tavaszán várható. A beruházás tervezett befejezése 2011 év vége.
*
Indulhatnak a beregi töltésfejlesztési projekt első szakaszának kivitelezési munkái
Szerdán átadják a kivitelezőnek a Tiszakerecseny és Tiszaadony közötti szakaszt
Nyíregyháza, 2010. február 17. – A beregi árvízvédelmi rendszer komplex fejlesztése keretében mai nappal elkezdik a közel 28 km hosszú munkaterület első szakaszán a kivitelezési munkálatokat. A Tiszakerecseny és Tiszaadony közötti területen elsőként a fakitermelés és a cserjeirtás kezdődhet meg, majd március 15-ét követően a földmunkálatok is elindulhatnak.
A hároméves, a Vásárhelyi Terv Továbbfejlesztése program keretében megvalósuló mintegy 6,3 milliárd Ft értékű projekt az Európai Unió támogatásával valósul meg.
*
Közmunkaprogramok a Vásárosnaményi kistérségben
A Beregi Többcélú Kistérségi Önkormányzati Társulás 2 sikeres pályázatot nyújtott be a Szociális és Munkaügyi Minisztérium „Téli-tavaszi” és „Roma” közmunkaprogram elnevezésű pályázati felhívásaira.
Az elnyert támogatásokból a Társulás, a kistérség 26 településén összesen 235 főt foglalkoztat 2010. január 15.-től 2010. június 15-ig, 5 hónapos időtartamban, napi 8 órás munkaidőben.
A „Téli-tavaszi” közmunkaprogram célja regisztrált álláskeresők foglalkoztatása a téli-tavaszi hónapokban, az önkormányzatok feladatkörébe tartozó programszerű tevékenységgel. A program ideje alatt a dolgozók kül- és belterületi csapadékvíz és belvízelvezető csatornahálózat kialakítását, helyreállítását, karbantartását, a települések belterületi útjainak fenntartását, az utak környezetének karbantartását, a háztartási és egyéb kommunális hulladék összegyűjtését, és elszállítását a kijelölt lerakóhelyre, parkosítást, szabad zöldterületek kialakítását, parkfenntartást végeznek.
A pályázat révén a Társulás 52. 020. 306 Ft támogatást nyert el.
A „Roma” közmunkaprogram két tevékenységet foglal magába. A célcsoport képzettséggel rendelkező tagjai az Országos Nyugdíjfolyósító adatrögzítési programjában 10 fős csoportokban, irodai tevékenység keretében segítik az ország nyugdíjrendszerének digitalizációját.
A programban részt vevő dolgozók másik része, a Felső-Tisza Vidéki Vízügyi Igazgatóság alkalmazásában, az ár-és belvízvédelmi rendszer téli karbantartását, tavaszi üzemre való felkészítését végzi.
A pályázat révén a Társulás 67. 581. 190 Ft-ot nyert el.
A térségben kevés lehetőség nyílik a munkanélküliek foglalkoztatására a munkahelyek hiánya, másrészt a munkaerő szakképzetlensége miatt. A Társulás által elnyert programok megvalósítása jelentősen segít ezeken a problémákon.
*
Zárókonferencia Tarpán
Zárókonferenciával ért véget a "Kuruckori kalandozás a Történelmi Beregben" elnevezésű egy éves programsorozat, mely nem csupán a program értékeléséről szólt.
A helyi közreműködőkön, a Mezőváriból és Dolháról érkezett vendégeknek számára Dr. Bene János a Jósa András Múzeum igazgatója tartott előadást a kuruc hadseregről. Mindehhez a kiváló hangulati aláfestést adta a művelődési házban az alkalomhoz illően berendezett nagyterem korhű díszlete és az élő tárogatózene.
A projekt a Határon átnyúló együttműködés fejlesztése a magyar-ukrán határtérségben c. programból részesült támogatásban melyet részben az EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmus és a Magyar Köztársaság finanszírozza.
*
Vallási kultúrák találkozása a Tisza mentén
Ismerkedés és tapasztalatszerzés volt a célja annak a kirándulásnak, melyre 2010. február 19-21-ig került sor Kárpátalján.
A történelmi beregi kapcsolatokat lelkesen ápoló tarpaiak 30 fős csoportja a vallási kultúrákkal ismerkedhettek meg, mely program keretében az évszázados vallási kultúrák templomait, kápolnáit tekinthették meg, melyek között szerepelt sok százéves fatemplom és festett kazettás mennyezetű kőtemplom is.
A templomlátogatások során megtapasztalhatták a különféle nemzetiségek templomjáró szokásait és részt vehettek a miséken és az Istentiszteleteken.
A projekt a Határon átnyúló együttműködés fejlesztése a magyar-ukrán határtérségben c. programból részesült támogatásban melyet részben az EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmus és a Magyar Köztársaság finanszírozza.
*
Felső-Tisza Völgye HACS III. tengely támogatási rangsor
2009. október 20-ai Döntőbizottsági ülésezésen a Felső-Tisza Völgye HACS bizottság tagjai meghozták végső döntésüket az EMVA III. tengely négy jogcímének beérkező pályázatainak támogatási rangsorával, pontozásával, forrásallokációival kapcsolatosan.
A döntések meghozatala nem kis feladatot jelentett a bizottság számára, mert számos igen jó minőségű és jó fejlesztési elképzelésű pályázat érkezett be a munkaszervezethez még korábban.
A pályázatok eloszlása a 4 jogcím között ismételten bizonyította, hogy a térség erőssége és lehetőségei továbbra is a turisztikában, annak fejlesztéseiben rejlenek, de a másik három jogcím pályázatai közül is többen nyertek támogatást a bizottság részéről...
Forrás: Felső-Tisza Völgye Vidékfejlesztési Egyesület, Vásárosnaményi HVI