Brüsszeli igen a körgyűrű M1 - M5 közötti bővítésére

Hazánk megkapta az Európai Bizottság jóváhagyását az M0-ás körgyűrű déli szektorában, az M1-es és M5-ös autópálya közötti szakasz bővítésére – tudatta a Budaörs közlekedését is érintő hírt Varjú László, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium államtitkára Wittinghoff Tamás polgármesterrel.

A fejlesztés keretében készszer háromsávos autópálya jön létre a szóban forgó szakaszon, ami leálló sávval is kiegészül. A második pálya a már meglévő autóút mellé fog épülni és a szomszédos csomópontok fejlesztése is megtörténik. A beruházás eredményeképpen gyorsabban lesz járható, mégis biztonságosabbá válik az eddig magas baleseti statisztikáiról ismert útszakasz. Az államtitkár a balesetek számának 30 százalékos csökkenését prognosztizálja.

A körgyűrűn óriási a nehéz-tehergépkocsi forgalom. Jelenlegi kapacitása és kétszer kétsávos kivitelezése nem alkalmas arra, hogy eleget tegyen a folyamatosan növekvő forgalmi követelményeknek.

A fejlesztés keretében megépül 16 felüljáró, egy aluljáró, emellett Hárosnál egy 770 méter hosszú, Soroksárnál pedig egy 500 méter hosszú Duna-híd is. A körgyűrű vonalának kiegészítéseként egy kétszer három sávval plusz leállósávval rendelkező autópálya is épül, amely az 51. sz. főutat az M0-M5 csomópontnál közvetlenül köti majd össze a körgyűrűvel.

Az elfogadott nagyprojektnek köszönhetően újabb lépés történik a magyarországi autópálya hálózat teljes kiépítése felé. Az uniós társfinanszírozás összege ebben az esetben 4563,6 millió euró, azaz csaknem 95 milliárd forint.

A mostani döntéssel immár 15 nagyprojekt kapott brüsszeli jóváhagyást, melyek összes támogatási értéke meghaladja a 605 milliárd forintot, teljes beruházási értékük pedig a 750 milliárdot.

*

Elkészültünk, vigyázz, kész, start! Közösségi terek 0-100 éves korig Telkiben

A KMOP 5.2.1/A-09 jelű pályázatán Telki Község Önkormányzatának fenti című projektje 98,860,823 Ft forint támogatást nyert, amelyhez az önkormányzat 24 millió Ft önrészt biztosít. A beruházás során két játszótér felújításra kerül, egy teljesen új játszótér létesül, valamint egy görkorcsolyás-gördeszkás, valamint futópályás sportpark épül a faluban!

Telki az elmúlt 10 év alatt megduplázta népességét a szuburbanizációs folyamat következtében, amit a 18 éven aluliak száma is jól tükröz. A lakosságszám növekedést az alap infrastrukturális fejlesztések követték, míg az ezen felüli közösségi funkciók (pl. játszóterek) pedig sokkal lassabban fejlődtek. A projekt során fontosnak tartottuk, hogy:

1) A címben jelzett módon lehetőleg a legszélesebb korosztálynak, az óvodásoktól a nyugdíjasokig biztosítsunk olyan játszó- és sportolási lehetőséget, amelyeken mindenki az életkorának megfelelően tud kikapcsolódni.
2) Ezek a közösségi terek lehetőleg elszórtan, a település különböző területein kerüljenek felújításra, illetve kiépítésre, biztosítva ezáltal, hogy a település minden részén elérhető közelségben legyenek közösségi terek.
3) Mindegyik játszótérhez parkoló kapcsolódik, térburkolat és utcabútorok (padok, szemetesek, kerékpár tárolók) kerülnek elhelyezésre. Valamennyi területen természetesen alap követelmény az akadálymentesítés.

A fejlesztés eredményeképpen minden korcsoport megtalálhatja a Neki legmegfelelőbb, akadálymentes játszóteret, nem lesz ellátatlan terület a településen. A Muskátli utcában található központi - jelenleg egyetlen EU szabványnak megfelelő – játszótér terhelése pedig csökkenthet az új közösségi terek megnyílásával.

Őszapó köz
Tekintettel arra, hogy az Öreghegyre sok kisgyermekes család költözik, ezért itt a legkisebb, 2-5 éves korosztály igényeire koncentráltunk. Ennek megfelelően kerültek kiválasztásra a játékok, és a játszótért kerítés veszi majd körül. A területen marad hely szabad mozgásra, ahol a jövőben akár további játékok kerülhetnek elhelyezésre.

Letölthető: műleírás, kertépítészeti terv

Mandula köz
A teraszos kialakítású meglévő játszótéren elavult és rossz állapotú fajátékok találhatók, melyek cseréje elengedhetetlen. A nagy lejtést és izgalmas terepalakulatokat igyekeztünk kihasználni a tervezés során. A jelenleg a terület határán található beállt cserjefoltok, lombhullató és örökzöld fákat természetesen megtartjuk, és csak minimális mértékben alkalmazunk térburkolatot. A játszótér a 2-5 éves és főleg az 5-12 éves korosztály számára épül.

Letölthető: műleírás, kertépítészeti terv

Tulipán utca
A körforgalom mellett, az utca elején található terület bár folyamatosan gondozva van, de jelenleg nem nyújt rendezet képet. Itt nem „csak” egy játszótér épül a meglévő játszótérnek nehezen hívható területen, hanem a Fő utca gyalogos közlekedésének folytatásaként egy kisebb tér fog kialakulni járdával, parkolókkal és rendezett zöldterülettel. A játszótér eszközei elsősorban a tizenéveseket várják majd.

Letölthető: műleírás, kertépítészeti terv

Sportpark (görpálya, futópálya, fitness)
A 056-ban, a magas fák körül elhelyezkedő zöldterületen egy gördeszkapálya, egy erdei futópálya és egy erdei tornapálya kap helyet. A mintegy 4000 m2 nagyságú terület várhatóan nem csak a görkorcsolyás, gördeszkás fiatalok körében lesz népszerűvé, de a szülők, nagyszülők számára is alkalmat biztosít a pihenésre, kikapcsolódásra, sportolásra. A futópályával kombinált sportpálya természet közeliségét biztosítja a már meglévő koros faállomány. A 300m hosszú futópálya mentén 3 db fitnesz eszközt helyeztünk el, melyek a látogatók számára további sportolási lehetőséget biztosítanak.

Letölthető: műleírás, kertépítészeti terv

A beruházás egy újabb lépés Telkinek a sport-egészség-rekreáció témaköré épített stratégiájának a megvalósításához. A műfüves sportpálya, a tornaterem és az edzőcentrum után egy újabb olyan létesítmény kerül kialakításra, amely Telki lakosságának legszélesebb rétegének biztosítja majd a szabadidő eltöltésének a tartalmas módját. A kivitelezésre a támogatási szerződés megkötése, valamint a közbeszerzés lebonyolítását követően, várhatóan 2010 nyarán kerülhet sor.

*

BDM Klaszter

A BDM Klaszter célja, a Közép-Magyarországi Régióban (KMR), elsősorban a törökbálinti térségben elősegíteni Budapest centralizációs hatásának ellensúlyozását, hatékonyabbá téve az adott földrajzi terület érdekérvényesítő képességét, valamint a vállalkozások érdekeltségeinek fenntartását, üzleti érdekeinek összekapcsolását.

A BDM fő tevékenységei közé tartozik a térség üzleti és desztinációs vonzerejének, arculatának növelése, melynek érdekében erősíteni kívánjuk a vállalkozások közötti kommunikációt, együttműködést, közös szolgáltatások és események, kezdeményezések kialakítását.

További információk, csatlakozási lehetőségek, előnyökről, térségi aktivitásainkról: www.bdmkalszter.hu

Elérhetőség:

Szitás Katalin
klasztermenedzser

Business Destination Klaszter - Törökbálint
2045 Törökbálint Hosszúrét u. 1., VIV Center
Tel.: +36 20 981 8283
E-mail: [email protected]
Honlap: www.bdmklaszter.hu

*

Fejlesztések a Zsámbéki-medencében

A pátyi golfpályás fejlesztéstől függetlenül a zsámbéki-medence más települései is igen jelentős golfpályás lakóparki (logisztikai) fejlesztéseket kívánnak megvalósítani. Ezek a fejlesztések azonban a Páty községben élő emberek nyugalmát – véleményünk szerint –nagymértékben zavarják majd. A spanyol beruházók nem kívánnak Pátynak elkerülő utakat, zajvédő falakat építeni. A megnövekedett forgalom tehát Pátyon halad majd át, ezt pedig aggályosnak tartják a község lakosai.

Páty három éve elfogadott szabályozási terve a beruházás helyszínéül kiszemelt területre egy szerényebb fejlesztéshez szabott kereteket. Annak alapján egy golfpálya és a hozzá kapcsolódó 250 apartman épülhetett volna. A területet birtokló két magánszeméllyel előszerződést kötött Grupo Milton viszont ennél nagyobb léptékű beruházást szeretne megvalósítani, ezért van szükség a módosításra, amiről februárban népszavazás dönt majd Pátyon.

A fejlesztési tervekről, helyszínekről részletesen a Csatolmányokban.

Forrás: paty.hu, nol.hu

*

Megnyílt az ország legmodernebb légimentőbázisa Budaörsön

A Közép-magyarországi régió és a szomszédos megyék teljes területén biztosítottá vált a helikopteres betegellátás, miután elkészült Budaörsön az új, 21. századi igényeknek megfelelő légimentőbázis. A beruházást Budaörs Város Önkormányzata tízmillió forinttal támogatta, és biztosította a területen a beépítés lehetőségét.

Kormányzati, önkormányzati valamint az üzleti szféra összefogásával jöhetett létre hazánk legmodernebb, európai mércével mérve is a legkorszerűbbek közé tartozó légimentő bázisa, amelyet Székely Tamás egészségügyi miniszter, Wittinghoff Tamás, Budaörs Város polgármestere és úri Péter a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. ügyvezetője adott át 2010. január 15-én.
A beruházást a budaörsi önkormányzat mellett az Egészségügyi Minisztérium, az Országos Mentőszolgálat, az Állami Autópályakezelő Zrt., a Vodafone Magyarország, Törökbálint és Százhalombatta önkormányzatai valamint a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. támogatta. A légimentő bázis építésének teljes költsége bruttó 235 millió forint volt.

A korábbi, kedvezőtlen körülményeket a fejlesztésnek köszönhetően 21. századi környezet váltja fel. Az Egészségügyi Minisztérium 2008-ban is több millió forintot biztosított a bázis számára, az ebből vásárolt tankoló tartálykocsival vált lehetővé ekkor a légi járművek biztonságos üzemanyagtöltése. Az épületet azonban, amely egyszerre szolgált raktárként és a személyzet elhelyezésére, már nem lehetett gazdaságosan üzemeltetni, a mentőhelikopter tárolására pedig a Budaörsi Repülőtéren kellett igénybe venni egy fűtetlen hangárt. Az új helyen az építkezés 2009 őszén kezdődött meg, a műszaki átadás-átvételre december végén került sor.

Az új bázis az ország legmodernebb, az európai standardoknak is megfelelő állomása. Az elmúlt négy év alatt közel 2500 feladatot elvégző központi állomáshely megszolgálta az új létesítményt, ami a legjobb feltételeket biztosítja mind a mentést igénylők, mind az ott dolgozók számára.

A bázison két (egy ügyeleti és egy tartalék) helikopter befogadására alkalmas, 500 négyzetméteres, acélszerkezetű, fűthető hangár épült, külön egészségügyi és műszaki raktárral. Így lehetőség nyílt a gépek korszerű tárolására, karbantartására, valamint itt az éjszakai szerelés is lehetséges. Az egyenként közel 1,2 milliárdos technikai felszerelés is végre a fűtött hangárban kaphatott helyet. Ugyanitt található az országos egészségügyi és karbantartói raktár is. Az összesen 400 nm-nyi területű szociális és közösségi helyiségek méltó körülményeket biztosítanak a légimentőknek a kivonulások közötti időtöltésre, a pihenőidő kulturált eltöltésére. A repülés-koordinátor az ügyeleti blokkból segíti a helikopterek mozgását, továbbá az országos oktatóközpont, a teljes országos központi raktár, valamint a mentési munkákat ellátó Magyar Légimentő Nonprofit Kft. irodái is a bázison találhatók. A rendelkezésre állási időben szolgálatot teljesít egy pilóta, egy orvos, egy mentőtiszt, egy műszaki szakember és a repülési-koordinátor.

Az üzemanyag ellátást megkönnyítendő saját kerozinkút jött létre, chip kártya vezérlésű kimérő egységgel. A tankolási lehetőségen túl a bázis saját fénytechnikával is rendelkezik, így üzemelése függetlenné válhatott más repülőterek nyitva tartásától. A mentést a szakszemélyzet egy Eurocopter EC 135 típusú és egy saját tulajdonú Ecureuil AS 350 B típusú géppel végezheti.

Az épület zöld technológiával épült, az energiaellátást jelentős részben megújuló energia biztosítja. Talajregiszteres szellőztetést alakítottak ki, megteremtették a napelemes, napkollektoros melegvízellátás és áramtermelés, valamint a szelektív hulladékgyűjtés lehetőségeit. Az Aktuál Bau Kft. által elvégzett kivitelezés az ausztriai légimentőbázisok tervei alapján, de a magyarországi viszonyokhoz adaptálva valósult meg.

A budaörsi légimentőbázisról készült képeket Galériánkban tekinthetik meg.

Forrás: Budaörsi HVI, budaors.hu

Cikk megosztása