Eltűnnek a szeméthegyek

Éveken keresztül gondot okozott Csongrádon, hogy a köztemetőbe szemetet fújt át a szél a szomszédos lerakóból, de ez a kegyeletsértő állapot idén végre megszűnhet. Már megkezdődött a közel öthektáros, bezárt szeméttelep rekultivációja.

A kivitelező Bilfinger–Repét–KÉSZ Konzorcium munkagépei eddig 30 ezer köbméter hulladékot mozgattak meg és tömörítettek. Király Ferenc fő-építésvezetőtől megtudtuk, jelenleg a kiegyenlítő réteget terítik szét, halottak napjáig pedig fedőréteg kerül a területre, vagyis végleg eltűnik a szeméthegy. Ezután résfalat építenek a telep köré, hogy megakadályozzák a szennyes víz szivárgását, a biológiai folyamatok révén képződő gázokat pedig kiszellőztető kutakon keresztül vezetik el.

Tavasszal gyepesítik a területet, de a rekultiváció ezzel nem ér véget: 10 éves utókezelés következik, és csak ezután lehet megkezdeni az újbóli hasznosítást.

Másfél éve engedélyre vár a Kéttemető úti hulladékudvar.

Információink szerint napokon belül megkapja az üzemeltető a szükséges papírokat, így legkésőbb október második felében megnyílhat a telep. Az 1200 négyzetméteres betonplaccon több különböző tárolóedény és egy konténeres kiszolgálóegység kap majd helyet. Az eddig lomtalanításkor kidobott bútorokat, elektronikai berendezéseket, illetve az akkumulátorokat, elemeket, gumi- és vegyi hulladékot, így például az üres festékesdobozokat is ide hordhatja ki ingyen a lakosság.

Amíg a felgyői lerakó nem kapja meg a szükséges engedélyeket, alkalmanként legfeljebb 1 köbméter építési törmeléket is el lehet majd helyezni a hulladékudvarban.

*

Negyedmilliárdból újítanak fel két iskolát

A fenntartó kistérségi társulás mintegy 250 millió forintot nyert pályázaton a Gróf Széchenyi István és a Piroskavárosi Általános Iskola mint tagiskola felújítására, korszerűsítésére. Előbbi intézményben már júniusban megkezdődtek a munkálatok. Cseri Gábor, a csongrádi iskolák igazgatója lapunknak elmondta: szeptemberre az ebédlőt és 5 tantermet adott át a kivitelező. A diákok ezekben, valamint a pincében kialakított kézműves termekben és a B épület tornatermében tanulnak.

Az őszi szünetig, október végéig kifestik a tornatermet, és újabb 11 felújított tantermet adnak át. A nyílászárókat már kicserélték, korszerűsítették az intézmény elektromos hálózatát és fűtésrendszerét. Most a külső homlokzatot festik.

*

Erőre kaphat a szentesi erőmű

Új erőre kaphat a szentesi erőmű-beruházás, amelynek előkészítése három éve kezdődött. Olasz befektetők jelentkeztek az önkormányzatnál, hogy az ipari parkban egy hő- és villamos energiát termelő kis erőművet szándékoznak felépíteni.

A biomassza-alapanyagot – a csirketrágyát és a kommunális iszapot – a Hungerit Zrt. és a Szentesvíz Kft. biztosítaná, a megtermelt hőenergiát a baromfi-feldolgozó cégnek, az elektromos áram túlnyomó részét pedig a Démásznak adnák el. A beruházó társaságot egyébként az olaszországi Co-Ver-csoporthoz tartozó Co-Ver Energy International S. A. és a Hungerit tulajdonos-vezérigazgató, Magyar József érdekeltségéhez tartozó Családi Négyes Kft. alapította. A külföldi befektetőnek nagyobb a tulajdoni hányada a cégben.

*

Hitelből élénkítik a gazdaságot

Szentes hitelt vesz fel, hogy visszatérítendő, de kamatmentes támogatás formájában segítse a környékbeli egyéni, kis- és középvállalkozásokat. A programot magában foglaló rendeletet e hónap végén fogadhatja el a képviselő-testület, novembertől már kiírják az első pályázatokat.

Munkahelymegtartásra, fejlesztésekre és innovációra is lehet majd pályázni. Szentes 182 millió forintot nyert, és saját forrásból ugyanennyit biztosít az ipari park bővítésére, infrastrukturális fejlesztésére. Az új területen vállalkozói falut hoznának létre, ahol kedvezményekkel vásárolhatnak telket a vállalkozások. Egyes beruházások esetén a helyi adóknál is engedményeket kínál a város.

*

Megmarad a személyszállítás a Szentes-Kiskunfélegyháza vasútvonalon

Nem szűnik meg a személyszállítás a 147/a számú, Szentes és Kiskunfélegyháza közötti vasútvonalon - jelentette be Bedő Tamás (MSZP) csongrádi és Szirbik Imre (MSZP) szentesi polgármester október 9.-én a csongrádi vasútállomáson. A vonal regionális nyílt pályaként fog működni, így a személy- és a teherszállítás is folyamatos lesz - mondta Bedő Tamás a sajtótájékoztatón. A személyszállítási szolgáltatást a regionális közlekedési tanács rendeli majd meg, de a szükséges forrásokat a központi költségvetés biztosítja - tette hozzá az országgyűlési képviselő.

A vasútvonal elsődlegesen úgynevezett ráhordó feladatokat lát el, segítségével érhetik el az utazók a Szeged és a főváros között közlekedő gyorsvonatokat, de emellett sok munkavállaló is utazik így Kiskunfélegyházára. Ennek megfelelően a legtöbben reggel, illetve délután és az esti órákban vannak a szerelvényeken - közölte Bedő Tamás.
A polgármester hangsúlyozta: mindenkinek az az érdeke, hogy hatékony, jól működő közösségi közlekedés legyen, ennek megfelelően a párhuzamos busz- és vasúti menetrendek összehangolására szükség van. Szirbik Imre, aki maga is vonattal érkezett a sajtótájékoztatóra, elmondta, hogy a Szentes és Orosháza közötti, 147/b jelű vonal sorsáról még nincs döntés. Itt a közút és a vasútvonal párhuzamosan fut, s a forgalomszámlálási adatok alapján ötször annyian használják a buszközlekedést, mint a vasutat. Az országgyűlési képviselő úgy látja, elsősorban a helybeliek véleménye alapján dől majd el, megmarad-e a személyszállítás Szentes és Orosháza között.

Forrás: Alsó-Tisza Vidék Fejlesztéséért Egyesület, delmagyar.hu

Cikk megosztása