A módosítások már a mostani aratási szezonban jelentős könnyebbséget jelentenek majd a gazdáknak és más járműtulajdonosoknak.
A túlsúlyos vagy túlméretes járművek fokozott közlekedési kockázatot jelentenek, ugyanakkor más járművekhez képest nagyobb mértékben járulnak hozzá az úthálózat elhasználódásához. A kormány ezért változatlanul szükségesnek tartja közlekedésük különleges szabályozását és bizonyos esetekben díjkötelezettségét. Az érintettekkel történt egyeztetések eredményeként most több olyan módosítás is történt, amelyek jelentős könnyebbséget jelentenek a gazdáknak és más járműtulajdonosoknak.
A rendelet a telephelytől számított 20 kilométeres körzethatár helyett 50 kilométerben állapítja meg a közútkezelői hozzájárulás hatáskörét. Ezzel a változással a szabályozás a korábbiaknál jobban megfelel a hazai birtokszerkezet sajátosságainak. Emellett 60 százalékkal, éves szinten nettó 4800 forintra mérséklődik a hozzájárulás beszerzésének költsége.
Könnyítést jelent, hogy megszűnik a pótdíjfizetési kötelezettség, tehát nem lesz kétszeres büntetés, a jövőben csak közigazgatási bírságot szabhatnak ki azokra, akik az előírásokkal szemben vétenek.
A túlsúlyos, túlméretes járművekkel való közlekedést megkönnyíti a napszakkorlátozás megszüntetésének lehetősége azokon az utakon, melyeket átlagosan napi 8000 járműnél kevesebb használ. Azt, hogy a négy méternél nem szélesebb járművekre hol vonatkozhat ezután majd a napszakkorlátozás, a kistérségi útvonalengedélyekben kell felsorolni. Földutakon pedig útvonalengedély nélkül is közlekedhetnek a túlméretes mezőgazdasági járművek.
További egyszerűsítést tesz lehetővé az a változás, hogy a 3,2 méternél nem szélesebb járművekhez csak akkor szükséges a kísérőkocsi biztosítása, ha az emelt sebességű főúti szakaszon halad át.
Forrás: Kormányszóvivői Iroda