A termelői szolgáltatások fejlesztése számos előnnyel jár, hiszen nemcsak kiszámítható bevételforrást jelent a termelőnek, de új attrakciókkal bővül a vidéki turizmus kínálata. Az ehhez szükséges, ágazatokon átívelő stratégiát a Herman Ottó Intézet Nonprofit Kft. megbízásából az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ készíti el.
A termelői szolgáltatások fejlesztésével bővül a vidéki turizmus kínálata, ráadásul erősíti a helyi termékekkel kapcsolatos szemléletformálást is. Ahhoz azonban, hogy a termelők valódi élménygazdaságként működhessenek, és mint turisztikai szolgáltatók sikeresen megjelenjenek, egy ágazatokon átívelő stratégiára van szükség.
A Tárjuk fel együtt a hazai agroturizmusban rejlő lehetőségeket! című konferenciával vette kezdetét a Nemzeti Agroturisztikai Stratégia kialakítása.
Az agroturizmusnak fontos helye van a turizmus palettáján, hiszen az agroturisztikai szolgáltatók egyszerre jelenthetnek attrakciót az élménygazdaságok lehetőségeinek a kihasználásával, illetve működhetnek gasztronómiai szolgáltatóként is. Azon túl, hogy a szolgáltatók erősítik egy térség turisztikai vonzerejét, egyben növelik a vidék megtartó erejét, illetve a helyi termelők számára lehetőséget biztosít a turizmusban megjelenés a több lábon állásra. Ezért van jelentősége annak, hogy turisztikai, vidékfejlesztési és agrárszakemberek közösen gondolkoznak a hazai agroturizmus lehetőségeinek kiaknázásán.
Az agroturizmus talán legismertebb példája az olasz agriturismo, amely a turisták millióit térítette el a klasszikus úti céloktól, és csábította a vidéki területekbe. Az olaszok és a külföldiek olyan helyeket fedeztek fel, amelyeket korábban szinte senki nem látogatott meg, a táj szépsége, az ételek minősége, a pihentető légkör és a barátságos vendégszeretet vonzotta őket.
A turisztikai trendek változásával utazásaink során egyre nagyobb figyelem fordul a fenntarthatóságra, az egészséges életre, testi-lelki egyensúlyra és az egyedi élményekre. Ezeknek a változásoknak nagy nyertesei lehetnek a magas színvonalú agroturisztikai szolgáltatások.
Hazánkban mintegy 2.200 termelő nyújt valamilyen turisztikai szolgáltatást. Legyen az étkeztetés, kóstoltatás, ételek közös elkészítése, túra alapú programok, vagy szállásadás. Ahhoz azonban, hogy valódi élménygazdaságként működhessenek és mint turisztikai szolgáltatók sikeresen megjelenjenek, egy ágazatokon átívelő stratégiára van szükség.
A széles szakmai körben készülő stratégia alkotásához bárki csatlakozhat a hamarosan elkészülő helyzetfeltárás véleményezésével.
Amennyiben szívesen részt venne a közös munkában, kérjük, írjon e-mailt az [email protected] e-mail címre!
Forrás: Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ