Leginkább az általános ismeretek aktualizálása miatt érezte, érezhette, s összegezhette végül minden részvevő a második nap elteltével úgy, hogy valóban kapott, nyert ezzel a képzéssel.

 Egyfelől a kommunikációval kapcsolatos mindennapi gondok, problémák „kibeszélése”, megfogalmazása, értelmezése, elemzése (vagyis az általános tudomány közvetlen, gyakorlati hasznosítása) okán; másfelől pedig azért, mert az eddig nem, vagy nem eléggé kihasznált lehetőségek (mindenekelőtt az amúgy személyes használatban már ismert internet kínálta kommunikációs tér) váltak a munka szempontjából is hangsúlyossá.
Talán épp e „szempontváltásból”, szemléletváltásból profitáltunk e két nap során a legtöbbet. Részint azért, mert a meglévő, működő információs csatornákhoz képest egy gazdag hálózat és annak lehetőségrendszere bontakozott ki; másrészt pedig azért, mert kibontakozott, illetve személyessé vált az eleddig jobbára e-mailen és honlapokon keresztül bonyolított munkakapcsolat. 

Mindehhez persze szükség volt Csekő Melinda kommunikációs szakember értő „közreműködésére”. Indokolt az idéző jel, lévén a kommunikáció általános ismertetéséről, modelljéről, egy csoport működésében való szerepéről tartott bevezetője után már „csupán” közreműködött. Kérdezett többnyire, s ezzel alakította az első nap ívét, amely biztosan tartalmazott jó néhány előre koreografált elemet, ám ezek szinte észrevétlenül váltak a beszélgetések tárgyává. Hogy mi egy szervezet kommunikációjának szerepe, feladata, ennek milyen fajtái lehetségesek, hogyan, milyen eszközökkel áramlik, akad el, torzul egy szervezetben az információ... mindez nem egy-egy tétel volt egy előadásfolyamban. Sokkal inkább a csoport tagjainak meglátásai, tapasztalatai, elgondolásai során rajzolódott ki, s került föl a táblára. Éppígy közösen rajzolódtak ki a külső kommunikáció mozzanatai. Jelen esetben egy-egy LEADER csoport kintről hogyan szerzi be az információt, kikkel, milyen szervezetekkel, milyen csoportokkal érdemes fölvennie a kapcsolatot. A területén élők felé miként ad tájékoztatást, mik erre a lehetőségei, eszközei, milyen nehézségekkel kellhet szembenéznie. Különösen hasznossá vált ezenközben a tapasztalatcsere: vezetői gyakorlatok példái, egy-egy sikeresen végigvitt fórum leírása, a kapcsolatépítés egy-egy sajátosan kiötlött és gyakorlatban megvalósított módja, illetőleg a munka során óhatatlanul is fölmerülő feszültségek kezelésének mikéntjei. 

Jól épült aztán minderre a következő nap programja, mely már kifejezetten a legújabb idők technikai vívmányainak környezetében gondolta el és láttatta a kommunikáció lehetőségeit egy-egy LEADER csoport számára. Persze valamilyen szinten, vagy valamely szempontból a részvevők mindegyike használja és felhasználja az Internet nyújtotta lehetőségeket a honlapok szerkesztésén és az e-mailek kezelésén túl is. A Wikipedia, a közösségi oldalak, a weblapkészítés senkinek sem ismeretlen fogalmak. Ám ahogy Szintai-Molnár Péter online kommunikációs szakember ezeket összefogta – kivált azon a módon, ahogyan ezeket, mint a munka során eredményesen alkalmazható lehetőségeket bemutatta –, nagyon is sok újat hozott. Sőt, szembesítette a jelenlévőket azzal is, hogy milyen mértékig marad ki a kommunikációból az, aki mindezekkel a lehetőségekkel nem él. Márpedig egy közösségi szervezetnek, amely információkkal dolgozik (tájékoztat, feldolgoz, továbbít, terjeszt), aligha szabad lemaradnia a friss ismeretekről. 
Szóval igen, kommunikáltunk a kommunikációról azok, akiknek ez a munkájuk, vagy legalábbis a munkájuk egy része... s kiderült, hogy mindez azért mégiscsak új, újra új. 

A Vidékfejlesztési Képzési és Szaktanácsadási Intézet (VKSZI) a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózattal (MNVH) közösen a közép-dunántúli, a dél-dunántúli, a dél-alföldi, a nyugat-dunántúli, az észak-magyarországi, valamint az észak-alföldi régió LEADER csoportjai számára szervezte legutóbbi képzését, február 22-23-án Budapesten.  

Forrás: Demus Gábor
Ipoly-menti Palócok Térségfejlesztő Egyesülete
 

A képzésről ide kattintva, az mnvh.eu Galéria rovatában tekinthetnek meg fotókat. 

Cikk megosztása