A Vidékfejlesztési Minisztérium (VM), a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat (MNVH) és Francia Intézet, a Francia-Magyar Kezdeményezések együttműködésével közösen rendezett konferenciát a közvetlen értékesítésről és a rövid értékesítési láncról október 4-én, Budapesten.
Megnyitó beszédében V. Németh Zsolt vidékfejlesztésért felelős államtitkár kiemelte, ma Magyarországon reneszánszát éli a helyi, közvetlen értékesítés, amely már nem csak piaci rés, hiszen a termelői piacok Európa- és országszerte egyre népszerűbbek. Ennek egyik oka, hogy a közvetlen értékesítés lerövidíti az élelmiszerek útját a termelő és a fogyasztó között, amellyel hozzájárul az élelmiszerlánc-biztonsághoz és visszaállítja a termelő és vásárló közötti bizalmat. Emellett a szállítás okozta környezeti terhelés is csökken, valamint a helyi feldolgozás és a közvetlen értékesítés új munkahelyeket is teremt, elősegíti a fiatalok helyben maradását, megőrzi a vidék tradícióit. A közvetlen értékesítésnek Franciaországban nagy hagyományai vannak, ezért Magyarország sokat tanulhat a francia jó gyakorlatokból – tette hozzá V. Németh Zsolt.
A szaktárca a Nemzeti Vidékstratégiával (NVS) összhangban módszeres jogalkotási folyamattal és támogatási rendszer kiépítésével ösztönzi a helyi termékek piacra jutását. „Bizakodóak lehetünk, ugyanis a 2014-2020-as tervezési időszakot és a Közös Agrárpolitikát tekintve prioritás jut a helyi termékek értékesítésének kiterjesztésére. Azért, hogy a termékek forgalmazását segítsük, október 15-étől egy hónapon keresztül pályázhatnak a helyi önkormányzatok támogatási forrásokra a LEADER HACS-oknál újabb piacok létesítésére” – hívta fel a figyelmet az államtitkár. Francois Laquiéze a budapesti francia nagykövetség kulturális és együttműködési tanácsosa, a Francia Intézet igazgatója hozzátette, a közvetlen értékesítés új válasz lehet a gazdasági és környezeti válságra, amelyben élünk. Az új modellek és formák talán most még magzati állapotban vannak, de idővel kiteljesednek és elérik céljukat.
A kerekasztal-beszélgetések során magyar és francia példák hangzottak el a közvetlen értékesítés lehetséges sikereiről és kihívásairól, valamint ehhez kapcsolódva a két ország kormányzati intézkedéseiről, fejlesztési politikájáról. A konferencia másnapján a résztvevők Kecskemétre látogattak, ahol a francia partnerekkel megoszthatták a helyi tapasztalatokat. Többek között a kecskeméti termelői piacot, a Kujáni Tanyát, és a laskagomba-termesztéssel valamint biogáz-előállítással foglalkozó Pilze-Nagy Kft.-t is megtekintették.
A cikk alatt csatolva megtalálhatóak a konferencia előadásai. Sárdi Dóra „Szatyorbolt – a Szatyor bevásárló közösség boltja: közvetlen vásárlási lehetőség hazai termelőktől környezettudatos szempontok figyelembevételével” című előadása ide, Rácz Judit „Homokhátsági tanyai termékek piacrajutása” című prezentációja pedig ide kattintva érhető el.
Forrás: NAKVI