Az Európai LEADER Szövetség A Vidékfejlesztésért (European LEADER Association for Rural Development, ELARD) elnöke, Petri Rinne egy cikket szentelt a LEADER és a bottom-up jellegű, helyi vidékfejlesztési törekvések perspektíváinak – most ezt az írást szerepeltetjük külföldi lapszemlénkben.
Az írás az Európai Bizottság különböző főigazgatóságainak (directorate general – DG) részvételével szervezett szeminárium tanulságaival kezdődik, melyek bizakodásra adnak okot a „leaderszerűség” híveinek.
Az ÚMVP, és más tagállami vidékfejlesztési programok brüsszeli felügyelőjeként már jól ismert DG Agri mellett a a tengerészeti és halászati DG Mare, a regionalitásért felelős DG Regio, és a foglalkoztatási DG Employment közösen kezdeményezte Barroso bizottsági elnöknél, hogy ez a négy, régiós fejlesztésekért felelős DG egy asztalhoz ülve vitathassa meg, hogyan lehetne jobb koordinációt, szinergiát megvalósítani a helyi kezdeményezéseket támogató különböző támogatási alapok között. Erre a szemináriumra április 12.-13.-án sor került.
A főigazgatóságok a leaderszerű megközelítésben azonosították a jövőbeni helyi fejlesztések közös alapját. A DG Mare már sikereket könyvelhetett el, hiszen sikeresen érvényesítette a helyi szemléletet halászati szabályozásaiban, 280 EU térségben. Az elképzelés szerint a jövőben minden LEADER terület csak egy fejlesztési stratégiával fog rendelkezni, mely tartalmazni fogja a vidékfejlesztési, halászati, regionális (tehát fél-városi és városi térségben is érvényes!), és a foglalkoztatási elemeket is, a helyi igényeknek megfelelően. A finanszírozás és implementáció flexibilisen eloszlik a négy érintett pénzügyi alap és a nemzetállamok Irányító Hatóságai között. Minden alap ugyanolyan megvalósítási, monitoring és értékelési irányelveknek felel majd meg, a helyi fejlesztést illetően. A halászati LEADER térségnek például nem kell egybeesnie a vidékfejlesztési LEADER térséggel, ahogy ez egy hosszan elnyúló tengerpart, vagy egy elszórtan elhelyezkedő, apró tavakból álló térség esetében ez több HACS együttműködéseként is megvalósulhat. Ezeket még a helyi vidékfejlesztési stratégialkotás fázisában ki kell alakítani.
Petri Rinne így vonja meg a konklúziót:
"Ha ez az ambíciózus kezdeményezés sikeres lenne, az garantálná a leaderszerű bottom-up fejlesztést mindenhol és mindenkinek. De minden reformnak vannak kockázatai. Amikor a LEADER bekerült a vidékfejlesztés főáramába 2007-ben, súlyos késésekkel és kemény szankciókkal indult el. Ugyanilyen bürokrácia-túladagolás jelentkezhet, amint a LEADER megjelenik az EU összes helyi fejlesztésében. Egy másik kihívás a szűkös időkeret, a következő hétéves ciklusra érvényes törvényi kereteket már idén ősszel ki fogják adni, és a nemzetállami programozásnak 2013-14-re be kell fejeződnie. Vajon készen állnak –e a rendkívül szektorközpontúan gondolkodó nemzeti adminisztrációk egy ilyen gyors váltásra, mely gördülékeny együttműködést követel meg a minisztériumok között? Végezetül ott van még a finanszírozás kérdése: vajon nem lehet, hogy ha ezáltal új források nyílnak meg, akkor ez egy jó kifogás lesz a LEADER vidékfejlesztési büdzséjének visszafogására?
Mindezen kétségek ellenére az ELARD erősen támogatja a LEADER kiterjesztését mind tematikusan, mind földrajzilag, sőt, ez az ELARD finn elnökségének elsőszámú prioritása. De legyünk óvatosak! Ami jól működik, azt nem szabad megjavítani."